*Nettavisen* Nyheter.

Røkke inn i USAs innenriksfart

Kjell Inge Røkke jobber nå med å etablere et amerikansk rederi som skal kjøpe de to rekorddyre containerskipene som bygges ved Kværner Philadelphia. Hans sønn blir trolig hovedaksjonær

19.05.08 00:38

Ifølge TradeWinds skal de to containerskipene legges inn i det nye rederiet OceanBlue Express (OBE) for å bli satt inn i dirkete konkurranse med etablerte aktører i det amerikanske innenriksmarkedet på strekningen California til Hawaii.



Skipene som bygges ved problemverftet til Kværner i Philadelphia er såkalte Jones Act-skip bygget på amerikansk kjøl og kan dermed seile i den amerikanske innenriksfarten.



DnB Nor skal være i ferd å hente inn penger til det nye rederiet, men ifølge TradeWinds vil 90 prosent av finansieringen av skipene, med en kostpris på 288 millioner dollar, være gjeld.



Det nye rederiet skal ledes av tidligere konsernsjef C. Bradley Mulholland i det konkurrerende rederiet Matson Navigation, mens Timothy Repp hentes inn som finansdirektør fra Aker.



Oppstart av seilingen for det første skipet skal være i august og OBE vil konkurrere med de to etablerte aktørene Matson og Horizon Lines. Neste skip leveres i juni 2006.



Det spekuleres i at Røkkes sønn, Kristian Monsen Røkke, vil bli stående som hovedaksjonær i rederiet. Han har amerikansk pass. Det er et krav til Jones Act-rederier at de skal være amerikansk kontrollert.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.