*Nettavisen* Nyheter.

Røkkes USA-mareritt i politisk fokus

Den demokratiske senatoren Vincent J. Fumo har nå fattet interesse for de voldsomme subsidiene til Aker Kværner Philadelphia-verftet, og krever ny gjennomgang og økt delstatskontroll

19.05.08 01:03

Ifølge shippingavisen TradeWinds ønsker senatoren fra delstaten Pennsylvania at det blir en full gjennomgang av avtalen mellom delstaten og Aker Kværner i tillegg til en ny revisjon av resultatene ved verftet. Verftet har vært et langt mareritt både for Aker Kværner og delstatsmyndighetene.



Senator Fumo sier ifølge TradeWinds at det nå er imperativt at delstatsguvernør Ed Rendell utnevner nye medlemmer til Philadelphia Shipyard Development Corporation som overvåker prosjektet på vegne av delstaten.



Han ønsker at dagens avtale blir revidert for å bedre beskyttelsen for delstaten oi tillegg krever han en ny revisjonen av regnskapene til verftet. Bakgrunnen er at en revisjon i 2000 avdekket at Kværner-ledelsen hadde brukt over 2 millioner dollar på levekostnader for ledelsen.



Fumo peker også på i forbindelse med ønsket om en gjennomgang at Aker Kværner kan trekke seg ut av prosjektet mot en bot på 20 millioner dollar etter at de to første skipene er bygget ferdig og det tredje er under bygging.



Verftet er i dag USAs mest subsisdierte privateforetak. Aker Kværne tok over driften ved det tidligere forsvarsverftet i 1997 for å gjøre det om til et verft som bygger kommersielle skip. Dette arbeidet blitt meget dyrt for den nå Røkke kontrollerte industrigruppen.



Aker Kværner vil i følge dagens avtale overta det fulle ansvaret for verftet i januar 2005. Så langt er verftet subsidiert med 400 millioner dollar, og har levert et av tre containerskip som ifølge avtalen skulle bygges ved verftet. Det første skipet kostet hele 119 millioner dollar, langt mer enn beregnet, og var i tillegg forsinket.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.