*Nettavisen* Nyheter.

Romantisk eller turistfelle?

Foto: Stoper (Flickr/creative commons)

Er en gondoltur et must i Venezia, eller er det bare som en svindyr taxitur?

05.06.10 13:22

En gondoltur på Venezias kanaler omtales å være en av de mest romantiske turene du kan få. Ifølge legenden ble den første gondol til når månen, (eller snarere halvmånen), ramlet ned fra himmelen for å bli en båt til et forelsket par. Spørsmålet er hvor romantisk det egentlig er i dag, og om hele gondolturen kun har blitt en turistfelle?

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Bruker Venezianeren selv gondolen?
Spør man en gondolfører vil vedkommende med sikkerhet i stemmen hevde at også de fastboende benytter seg av gondolen som transportmiddel. Men det er ikke bare ved luksushotellet Bauer-Grunwald ved Campo San Moise du behøver å stå for å se at nærmest alle gondolpassasjerene er turister. Kanskje ikke så rart når turen koster fra 200 kroner for hvert 10. minutt? Ikke det at det er så dyrt for oss som kjører taxi i Oslo, men siden første økt egentlig er satt til 40 minutter så blir summen likevel høy. Men det er alltid mulig å ta en diskusjon med gondolieren om pris og lengde på turen før du hopper i båten. Når det gjelder Venezias innbyggere så benytter de byens traghettoer. Her koster det, hvis vi regner om valutaen, kun noen kronestykker for å krysse Canal Grande.

Sjekk vær og klima i Venezia hos Reiseplaneten.

Priser for en gondoltur
Priser er jo gjenstand for både pruting og offentlige tarifføkninger, men som en huskeregel kan man ha som utgangspunkt at en 40 minutters tur skal koste cirka 700 kroner (80 euro). Og det er båten du leier, så dere kan være opp til seks personer som spleiser på denne. Etter klokken 19:00 på kvelden øker prisen med 20 prosent (100 euro). Men selv om det finnes mange ærlige og meget dyktige gondolførere, vil det alltid være noen som prøver seg med priser som ligger langt over disse offisielle tariffene. Det er ikke uvanlig at man blir bedt om å betale rundt 500 kroner per person, og siden en gondol tar opp til seks personer, blir det mye penger man må ut med.

Ta undersøkelsen om ferie og taxi og bli med i trekningen av et gavekort fra Hotels.com. Undersøkelsen finner du her.

405 gondoler og lisenser
Byen Venezia har bestemt at det skal være utstedt 405 lisenser når det gjelder rett til å føre en gondol. I tillegg kommer 60 reservegondolierer. Sistnevnte gruppe har bestått sin eksamen, men venter på en full lisens. Mens de venter på denne er de ferie- og sykevikarer for de som har passert nåløyet. Gondolene finner du på såkalte «Servizio Gondole»-plasser rundt omkring kanalnettet i Venezia. Store stasjoner er å finne langs Canal Grande og Riva degli Schiavoni. Stasjonene er merket med et grønt skilt, som har blitt gjennomkommersialiserte og merket med sponsoren Paul & Shark Yachtings logo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: josh.liba

En godt betalt jobb
En gondolfører tjener faktisk bra med tanke på antall timer man jobber i året. Det er ikke uvanlig med lønninger opp mot 500.000 kroner. Men det er ingen enkel sak å bli gondolfører. De mange trange kanalene i byen krever nitid med trening, og gondolførernes eksamen er knallhard. Kurset arrangeres av kommunen og varer seks måneder og inkluderer timer om Venezias historie pluss kurs i fremmedspråk. Lisensen for å tilhøre en av de mest populære stasjonene er dessuten dyr. En plass ved Rialto-broen koster nærmere to millioner kroner.

Konklusjon om gondol i Venezia
Etter flere besøk i fascinerende Venezia er vi hjertens enige om at byen hadde blitt en stor attraksjon mindre hvis gondolene forsvant. Men heldigvis er det alltids noen som er villig til å betale for å ta en tur, og ikke minst ha gleden av å kunne fortelle at de har tatt en gondoltur til alle og enhver ved en senere anledning. Dermed vil nok tilbudet være her lenge ennå. Men at det har blitt en turistfelle er det ingen tvil om.

Les mer om attraksjoner i Venezia hos Reiseplaneten.

Et spesialtips
Et tips er å besøke San Sofia gondolstasjon og se om du finner Giorgia Boscolo. Hun er en blond vever dame som er Venezias aller første kvinnelige gondolier. Men kanskje er det slik at turister flest, og da kanskje spesielt kvinnelige turister, først og fremst foretrekker en syngende vakker ung mann til å føre båten?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.