RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Roper varsku om katastrofe til havs

Sist oppdatert:
Skarp advarsel fra finanstopp - Petroleumstilsynet er skremt.
Av: André Clark Utvik

- En ulykke kan skje hvert øyeblikk innen oljeindustrien, sier finansmannen Øystein Stray Spetalen.

Finansmannen får full støtte fra Inger Anda i Petroleumstilsynet som sier situasjonen er skremmende, og at næringen presenterer et glansbilde av situasjonen.

Stor slitasje

Han sier produksjonsmidlene i oljeindustrien stort sett er bygget i perioden 1975 til 1985. Gamle rigger og utstyr kan skape problemer.

- Utstyret har vært brukt i havområdet med stort saltinnhold, høy temperatur og store slitasjer, sier han, og legger til at utstyret kjøres hardt.

- Vi bare venter nå, og det er jeg helt sikker på, at vi i de nærmeste årene kan få en ulykke i denne sektoren, sier han.

Spetalen tilhører selv gruppen norske investorer som har satset på moderne utstyr og påtatt seg stor risiko for å lede nykontrahering av riggflåten.

Lykke for tankfarten

Gammelt utstyr og skip er noe tanknæringen smertelig har fått erfare. Verdens redere hadde fraktet enorme mengder råolje med supertankere med enkle skrog.

Da det greske tankskipet «Prestige» sank utenfor kysten av Spania med en last på 60.000 tonn råolje, lakk oljen ut og opprydningen kostet hele 7 milliarder kroner. Det satte slitne og gammel tankskip på dagsorden hos de fleste land i verden med kystlinjer.

Amerikanske myndigheter innførte regionale krav til doble skrog i tankfarten allerede i 1990.

- I utgangspunktet skal alle nykontraheringer etter 1993 være med doble skrog, og alle enkeltskrogskip være borte i 2010, sier direktør Terje C. Gløersen i Norsk Rederiforbund til NA24.

Spetalen mener disse sikkerhetsreglene vil tvinge seg frem også innen rigg- og oljesektoren.

- Det var en lykke at tankfarten knakk, sier Spetalen, og viser til at nye sikkerhetskrav ble innført i bransjen.

Han mener at kravet om dobbelt skrog (se egen boks) er til stor fordel for bransjen, og at nye sikkerhetskrav vil komme innen riggsektoren.

- Hvis man får en stor ulykke med gammelt utstyr, da kommer kravet også her med maks 20 eller 30 års levetid, sier han, og henviser til alderen til utstyret.

Investeringsbølge

Spetalen sier oljemarkedet generelt er bra, men hvis nye regler fremtvinges vil det drive frem investeringer.

Spetalen mener kontantstrømmer er den viktigste driveren for å vurdere om noe er verdifullt, og for en bransje som ligger nede er det bare en vei, og det er opp.

- Så lenge en bransje er dårlig jo bedre blir den, sier han og begrunner med at det er store underinvesteringer i oljebransjen, og har vært det lenge.

- Dette er noen av grunnene til at jeg tror oljeindustrien blir bra fremover, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere