RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rosenwalds metode

Sist oppdatert:
Ikea sender deg postkort. Avslaget på jobbsøknaden er postkortet med tittelen: ”Nesten perfekt”. Kjempemoro, synes designeren.

Laurie Rosenwald designet "nesten perfekt"-postkortet for Ikea USA for ett år siden. Det er ett av flere hun har laget for Ikea.

Illustratør, designer og kunstner Rosenwald har en imponerende kundeliste. Foruten postkort, postere og boards for den svære svensken, har Rosenwald gjort jobber for Coca Cola, Sony, Warner Brothers, Knopf, Shiseido og The New Yorker.

I helgen var hun i Oslo for å inspirere illustratører og designere med større blå ringer under øynene enn sunt er.

"Laurie slenger på noe høy funk, roper over den og begynner å bli rå - da setter feberen inn. Etter noen timer ser det ut som et loppemarked, et filmstudio, en basar og 30 atelierer i ett", reklamerer rektor Tom Hedqvist ved Beckmans School of Design i Stockholm om workshopen hennes.

Rosenwald spiser sen frokost på Best Western hotel i Oslo, hun har noen timer til rådighet i Oslohøsten før selve workshopen starter. Ideen er at det er veldig alvorlig å jobbe som profesjonell illustratør og designer.

- Folk sitter foran datamaskinene sine hele dagen. Det er litt trist, synes jeg. Jeg jobber på den gammeldagse måten, sier Rosenwald.

Det vil si med blekk og papir. Hun vil helst ha høy funk, kanskje Curtis Mayfield, som akkompagnement. Så skal det være tempo. Rasende tempo, så man ikke får tid til å tenke, men tegner så blekket spruter. Etterpå kaster hun 90 prosent. Resten, som hun synes er bra, scanner hun og bearbeider i photoshop. Det er det som skjer på workshopene hennes også.

Den tidligere professoren ved anerkjente Parsons School of Design i New York, vil få folk til å leke, å jobbe uten et bestemt mål, men bare å ha det gøy, akkurat som da man var liten og glemmer tiden helt, fordi man har det så moro med å tegne. Folk i hennes yrke har gjerne havnet der fordi de liker å tegne.

Det var på den samme ubevisste måten Ikea-postkortet ble til. Rosenwald klarer ikke å forklare det på noen annen måte enn at hun leker med former som hun liker. Når du sender søknad og CV til Ikea, men ikke får jobb, sender Ikea et postkort tilbake.

- Jeg ville lage et morsomt postkort.

Hun tenker lenge. Lenge.

- Det er en type ubevisst prosess. Jeg liker blink-formene. Jeg bruker dem ofte. De tiltrekker oppmerksomhet. Jeg leker med former som jeg liker. Lurer på hva det kan bli av dem. Det er totalt motsatt av problemløsning, forklarer hun.

Den skjeve blinken illustrerer at jobbsøkeren nesten skjøt blink.

- Av alle kundene mine er Ikea den morsomste. Når jeg jobber for The New Yorker, som er fantastisk, må tegningene alltid endres. På Ikea sier de: "Strålende, det liker vi. Vi tar det." Jeg vil lage mer ting for Ikea.

Lover å nevne:

1. Bokprosjektet hennes: New York Notebook, utgitt på Chronicle Books, kan skaffes på Amazon.com. Handler om "How to be a native New Yorker."

- Jeg får fanmail. Masse. Hver eneste dag. Mange av dem er designere. Den er perfekt, akkurat som jeg ville ha den. Det var bare moro.

30.000 er trykket og 4000 er solgt så langt. Hun tjener 30 cent per bok.

- Det var et kjærlighetsarbeid. Jeg tjener ikke enorme pengesummer. Men jeg klarer meg. Jeg hadde flaks og kjøpte loftet på Manhattan i 1981, da det var billig. Jeg bruker ikke mye penger. Dette er ikke den beste måten å tjene penger på.

2. Neste workshop: I skogen i Minnesota i oktober. American Institute of Graphic Arts, Minnesota avdelingen. http://www.aigaminn.org/

3. Maleriene: - Jeg vil gjerne stille dem ut i et galleri.

4. Websiden: Rosenworld

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere