*Nettavisen* Nyheter.

Røyk er god butikk

Selv om myndighetene over store deler av den vestlige verden prøver å gjøre livet surt for tobakkprodusentene, levere selskapene rekordresultat. Les mer her

19.05.08 00:19

Store tobakkselskaper hadde et tøft år i 2005. Myndighetene innførte strengere regler for markedsføring av røyking og sigaretter. Høyere avgifter og en nedgang i antall røykere gjorde arbeidet for tobakkselskapene vanskeligere.



Likevel opplevde de tre største tobakkselskapene rekordhøy fortjeneste. Tobakkprodusentene økte omsetningen på at folk i fattigland gikk over til mer eksklusive merker. Videre økte prisene på tobakk i takt med økt avhengighet av nikotin.



Videre opp

Nå venter analytikerne at aksjekursene på tobakkselskapene vil stige videre i 2006, selv etter et rekordår i 2005. I fjor steg tobakkaksjene Altria Group 28 prosent på New York børsen, mens British American Tobacco og Japan Tobacco steg henholdsvis 52 og 49 prosent i fjor.



Venter på Kina

I 2005 innførte stadig flere nasjoner forbud mot røyking. I tillegg vedtok EU et forbud mot reklame av røyking og sigaretter.



Det er likevel i de fattige utviklingslandene Indonesia, Pakistan, Bangladesh, Iran, Ukraina og Russland at de store tobakkselskapene tjener penger. I Japan har imidlertid antall røykere gått ned for tiende år på rad.



Nå ser produsentene mot det store markedet i Kina.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag