*Nettavisen* Nyheter.

Rullestolbruker ble nektet å bli med hurtigbåt

ALDRI IGJEN: Børge Jentofsen vil aldri ta hurtigbåten igjen etter det han opplevde. Foto: Espen Bless Stenberg (Nordlys)

Børge kom i rullestol til kaia - ble nektet å gå om bord i båten.

13.10.15 18:56

(Nordlys): Torsdag i forrige uke måtte Børge Jentoftsen dra fra hjemstedet Harstad og inn til Tromsø for å operere den venstre hånden sin. Jentofsen er rullestolbruker og hadde derfor med seg to ledsagere på turen. Den ene av dem var kona hans.

Pasientreiser hadde bestilt tur til dem med en av Boreal Transport sine hurtigbåter. Tidlig torsdag morgen dro til Tromsø. Operasjonen gikk fint, og båtturen tilbake til Harstad skulle gå 16.45.

- Etter operasjonen tok vi en kopp kaffe på UNN før drosjen kom og hentet oss klokken 15.00, og kjørte oss ned til hurtigbåtkaia, sier Jentoftsen til Nordlys.

Holdt av plass

Han forteller at da de kom ned til kaia måtte han en tur på toalett i bygget like ved. Kona ble med ham, mens den andre ledsageren gikk om bord i båten for å holde av seter til dem et sted de kunne få plass til rullestolen.

- Hun sendte oss så en tekstmelding om at hun hadde funnet noen ledige seter og forklarte hvor de var.

Men da Jentoftsen og den siste ledsageren skulle gå om bord i båten, oppsto det problemer.

- En mann fra mannskapet sto ved landgangen og fortalte oss at båten var full og at vi måtte vente til en senere båt. Vi forsøkte å forklare at det var en som holdt av plass til oss, men han svarte bare at det ikke var mulig å holde av plasser.

Jentoftsen forteller at de ønsket å vise ham meldingen der ledsageren hadde opplyst at hun hadde holdt av seter.

- Han nektet å se på meldingen.

- Opphetet diskusjon

Jentoftsen og kona forsøkte å overbevise mannen om at det var ledige plasser på båten ettersom noen holdt av seter til dem, og Jentofsen forteller at diskusjonen ble opphetet. Til slutt innså de at det ble vanskelig å komme om bord, og spurte derfor om de kunne hente veskene med penger og eiendelene. Disse hadde ledsageren tatt med da hun hun gikk for å holde av plasser.

- Det gikk vi imidlertid ikke lov til. Han nektet oss fremdeles å gå om bord i båten.

Jentoftsen fortalte at mannen bare snudde seg og gikk da de protesterte.

- I det han snudde seg ba jeg min kone om å hoppe over kjettingene og hente tingene våres. Da han fra mannskapet så det, ble han svært sint.

Etter mye om og men fikk også Jentoftsen lov til å gå inn på båten. Han forteller at mannen som forsøkte å hindre dem hadde skjelt dem ut da de gikk om bord.

- Det var helt utrolig. Jeg har aldri blitt behandlet på den måten før. Jeg følte meg så nedverdiget at jeg ikke har ord. Alle på båten var vitne til opptrinnet.

- 82-åring sto igjen

Jentoftsen forteller at det var to ledige seter ved siden av dem, og at han derfor tviler på at båten var helt full.

- Jeg undrer på om de har kontroll på hvor mange som er på båten når de forteller at det er fullt samtidig som vi ser ledige seter. Det var andre som måtte stå igjen på kaia, blant annet enn 82 år gammel kvinne som sto og gråt da båten forlot kaia.

Jentoftsen har nå skrevet brev til Troms Fylkestrafikk og Borealis Transport, og forteller at det har vært en person fra selskapet som ringte han og ba om unnskyldning.

- Opplevelsen var likevel så ille at jeg aldri kommer til å sette en fot på hurtigrutebåten igjen. Om jeg må operer på nytt, kjører jeg heller hele til Tromsø.

Han forteller at noe av det som overrasket ham mest var at de ikke fikk gå om bord på tross av at de hadde forhåndsbestilt plass.

I brevet skriver han:

- Prøv og sett deg inn i den situasjonen at du som nyoperert dukker opp på kaia i god tro om at reisen er bestilt, for å så å bli avvist.

- Vi beklager

Daglig leder i Boreal Transport, Per Hansen, forteller at han har lest brevet fra Jentoftsen.

- Vi kan bare beklage på det sterkeste at han hadde en slik opplevelse hos oss. Jeg har vært i kontakt med den lokale ledelsen i Harstad og bedt dem ta kontakt med ham. I og med at han hadde den opplevelsen, blir dette undersøkt med mannskapet og sett på internt i selskapet. Her har det tydeligvis vært en kommunikasjonssvikt mellom Jentoftsen og den fra mannskapet han var i kontakt med.

- Er det slik at når Pasientreiser bestiller en transport, så kan man likevel oppleve å bli stående igjen på kaia?

- Systemet er egentlig slik at det skal komme en liste med hvem som skal være med på reisen fra Pasientreiser. Det kan virke som vi ikke alltid mottar den listen, og vi skal undersøke dette slik at vi får bedre rutiner. Det normale er også at når det står folk på kaia med spesielle behov på kaia, skal de få gå om bord først. Så her har det tydeligvis skjedd en kommunikasjonsfeil.

Hansen forteller at det ikke stemmer at det var ledige seter på båten når det ble opplyst om at det var fullt.

- Men det viktigste for oss er ikke å tilbakevise hans påstander. Når han har hatt denne opplevelsen, har ikke selskapets systemer vært gode nok. Derfor skal vi se på dette, og vi beklager til Jentoftsen for det som har skjedd.

Les flere saker fra Nordlys her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.