*Nettavisen* Nyheter.

Rusbrusfloppen

Rusbrussalget går så dårlig at flaskene nesten støver ned i butikkhyllene.

Vinteren 2003 fikk butikkene - etter mye oppstyr - lov til å selge rusbrus fra sine egne hyller. Kristelig Folkeparti var svært bekymret for utviklingen og gjorde kampen mot rusbrus til et sentralt innhold i valgkampen samme år.

Rusbrusfloppen
Enten har kampanjen virket eller så har folk sluttet å like de mange variantene med rusbrus.

- Salget begynte å falle den dagen Kristelig Folkeparti avsluttet kampanjen sin. Den virket mot sin hensikt, og holdt kunstig liv i nysgjerrigheten. Siden har det vært helt dødt, sier Helge Hasselgård, nylig avgått sjef for Bryggeriforeningen, til Aftenposten.

Hans analyse støttes av direktør Thomas Angell i Handel- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH). Han mener leverandørene ikke kunne fått en bedre markedsføring enn et regjeringsparti som utropte rusbrusen til selve ungdomsdrikken. Men både Angell og flere andre spådde det til å bli en kortvarig affære og snakker nå om rusbrusfloppen.

Salget av rusbrus er faktisk så lavt at Vin- og brennevinsleverandørens forening har sluttet å føre statistikk skriver Aftenposten.

Annonsebilag