Gå til sidens hovedinnhold

«Rushtidsavgift» på tog og buss

- Grunntanken er at de som kjører kollektivt i rushtiden må betale mer, sier Ruter.

Onsdag morgen meldte Østlandssendingen at Ruter vil innføre rushtidsavgift på kollektivreiser.

Kollektivselskapet har, som en del av selskapets innspill til Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, vurdert hvordan man kan utnytte ressursene bedre, samt se på hvordan man kan klare seg med mindre tilskudd per reisende.

Tidsdifferensiering

Et av forslagene som er utarbeidet, er å innføre en rushtidsavgift – eller tidsdifferensiere prisene, som Ruter kaller det.

- Grunntanken er at de som kjører kollektivt i rushtiden må betale mer. Samtidig skal det bli billigere å ta buss og bane til andre tider av dagen, sier pressetalsperson Sofie Bruun i Ruter til RB.no.

Hun understreker at tiltaket kun er et forslag fra Ruter, og at det er langt fram til at dette eventuelt blir en realitet.

- Vi er bedt av eierne våre, Akershus fylkeskommune og Oslo kommune, om å se på hvordan vi kan utnytte ressursene bedre. Det er det vi nå har gjort. Forslagene er godkjent av styret u Ruter, men dette må politisk behandles før det kan bli en realitet, sier Bruun.

Utnytte kapasiteten

Hun sier det ikke er tallfestet hvor mye prisene eventuelt skal variere.

- Tanken er bare at det i rushtiden blir dyrere enn det er i dag, mens det blir billigere å kjøre andre deler av døgnet, forklarer pressetalspersonen.

Ifølge Bruun er tanken at man skal spare penger ved å utnytte bussene og banene man allerede har.

- Den ventede trafikkveksten krever at noe gjøres. Men framfor å kjøpe inn enda flere busser og baner for å håndtere rushtrafikken, går dette forslaget ut på at det meste av trafikkveksten håndteres ved at man får folk til å reise til andre tider på dagen, sier hun.

- Det er en dårlig idé

Ifølge NTB så slår styret i Ruter fast at dersom det blir dyrere å kjøre bil og pengene går til å styre kollektivtrafikken, ligger det til rette for tilpasset prisøkning også på buss, trikk og bane.

Ruter trenger penger.

- For å si det enkelt: Hver nye reisende koster oss 10 ekstra kroner. Så billettinntektene dekker jevnt over bare halvparten av kostnadene vi har ved å frakte nye passasjerer. Derfor er vi avhengig av at tilskuddene går opp, administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter til NRK.

Dårlig forslag, mener Ingjerd Schou (H) i Stortingets transportkomité.

- Det er en dårlig idé. Om vi skal ha ulike priser i kollektivtrafikken, burde vi heller hatt en rushtidsrabatt enn en rushtidsavgift, sier Schou til NTB.

- Ikke aktuelt i Oslo

Senere onsdag ettermiddag kommer det en pressemelding fra stabssjefen ved byrådslederens kontor. For byrådet i Oslo er det ikke aktuelt med rushtidsavgift.

- Det er uaktuelt å innføre rushtidsavgift i kollektivtrafikken i Oslo. Det kan de reisende være trygge på, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Rundt Ruters diskusjon om Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan er en rekke muligheter synliggjort og faglig begrunnet, men:

- En ordning med rushtidsavgift i kollektivtrafikken kommer ikke på tale, og det er viktig å gi dette signalet allerede nå. Vi ønsker at jo mer man reiser jo billigere skal det oppleves med dagens månedskort, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen.

Les flere nyheter fra Romerikes Blad.

Kommentarer til denne saken