RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Russetiden ødelegger kroppen

Sist oppdatert:
Dårlig mat, mye alkohol og lite søvn. Det er hverdagen for en russ. Se hva som skjer med kroppen.

(SIDE2): Vektoppgang, lavt blodsukker, hjernehinnebetennelse, influensa, jernmangel, og kyssesyken. Dette er alle sykdommer man lettere kan pådra seg i russetiden.

- Konsekvensen av et mangelfullt kosthold og mye alkohol kan være at man lettere pådrar seg sykdommer som henger sammen med et dårlig immunforsvar, sier klinisk ernæringsfysiolog i opplysningskontoret for Meieriprodukter, Marianne E. Mathiassen.

Høye verdier

De fleste russ spiser dårlig mat og drikker for mye alkohol over en lang periode.

- Det betyr at inntaket av fett, sukker, salt og alkohol blir høyere enn normalt og mye høyere enn det som er anbefalt eller ønskelig, sier hun.

Drikker seg fete

Alkohol er også fetende og inneholder nesten like mange kalorier som fett.

- Stoffskiftet i kroppen påvirkes fort av et høyt alkoholinntak. Både omsetningen av karbohydrater og fett endres, og kroppen fungerer slik at den vil prioritere forbrenningen av alkohol. Hvis man drikker mye alkohol og samtidig spiser lite, vil man kunne risikere å få et veldig lavt blodsukker, sier Mathiassen.

Bør spise vitaminer

- Jeg tror ikke russen merker noe annet enn at de blir mer slitne enn ellers, sier ernæringsfysiolog Maria Thommessen. Hun har selv to russ i huset og synes det holder å passe på at de får i seg nok vitaminer.

- Et vitamintilskudd er lurt når man drikker mye alkohol. Dessuten bør man passe på å trene, slik at man ikke får så mye å ta igjen når russetiden er over, mener hun.

Ikke farlig

- For en så kort periode er det ikke skadelig å feste slik russen gjør, sier avdelingsdirektør i Sosial- og Helsedirektoratet, Arnhild Haga Rimestad. Hun mener allikevel foreldre bør passe på at russen får i seg skikkelige måltider med mat når de først er hjemme.

GODE TIPS TIL RUSSEN:

Spis kjøtt

Alkohol tapper kroppen for vitamin B1, så pass på å få i deg nok B-vitaminer i form av brød og kornblandinger, kjøtt og meieriprodukter.

Mye tyder også på at behovet for vitamin E øker ved et høyt inntak av alkohol. E-vitaminer får du i deg ved å spise grønnsaker med mørkegrønn farge, nøtter og mandler.

Mer frukt

Juice vil sammen med frukt, bær og grønnsaker være hovedkilden til vitamin C. Behovet for vitamin C øker når man røyker. Drikk appelsinjuice eller få i deg frukt og bær som appelsin, kiwi, grapefrukt eller jordbær.

Nok fiber

Mange vil nok også spise mindre brød. Det betyr at så vel inntaket av fiber som av jern kan bli dårlig. Spesielt jentene bør tenke på å få i seg nok jern fordi de har et høyere behov for dette næringsstoffet enn guttene.

Drikk nok væske

Drikk melk, juice eller vann istedenfor brus med alt for mye sukker og ingen næringsstoffer.

Ikke dropp treningen

Hold kroppen i form selv om det er mye festing. Det vil du takke deg selv for når russetiden er forbi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere