RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NEDGANG: Norske jagerfly har identifisert færre russiske militærfly.
NEDGANG: Norske jagerfly har identifisert færre russiske militærfly. Foto: Torbjørn Kjosvold (Pressesenteret Cold Response)

Russland brummer mindre

Fra 2009 til 2010 har det vært en markant nedgang i antall identfiserte russiske fly i norsk luftrom.

I 2009 identfiserte norske jagerfly 77 russiske fly, mens i 2010 identifiserte man 37. Antall utrykninger var 36 i 2009, mens det var 37 i 2010.

- Mye av årsaken til færre identifiseringer kan altså skyldes en endret basestruktur i Russland, hvor eskortefly, som tidligere fulgte bombefly og tankfly til nord av Finnmark nå snur før de passerer 30 grader øst. Som eksempel vil dette alene kunne utgjøre 40 færre fly i forbindelse med de strategiske utflygingene, forklarer Oberstløytnant John Espen Lien ved Forsvarets fellesoperative hovedkvarter til Nettavisen.

Økning fra 2007 til 2008

Fra 2007 til 2008 var det en økning i antall identifiseringer av russiske fly. Dette hadde sammenheng med daværende president Valdimir Putins signaler sommeren 2007 om at man skulle øke den internasjonale tilstedeværelsen. Man opplevde dermed en sterk økning av russisk flyaktivitet sensommeren og høsten 2007. Aktiviteten stabiliserte seg i 2008 og 2009.

- Russland har hatt meget stor øvingsaktivitet med de strategiske flystyrkene i store øvelser øst i Russland. Dette har i enkelte perioder ført til lavere aktivitet i nordvest. Det gjennomføres altså noenlunde samme aktivitet, men på en litt annen måte, fortsetter Lien.

- Liten del av aktiviteten
Han påpeker at det er viktig å være klar over at antall identifiseringer ikke er det samme som et tall for total aktivitet. En god del flyvninger, også de som går vestover, går så langt ut fra land at det norske forsvaret velger å ikke sende jagerfly ut for identifisering.

- På samme måte er det en del rutinemessige tokt som går til nord av Finnmark som vi velger å ikke identifisere rett og slett fordi de er så kort tid i nærheten av våre områder at det er liten hensikt i å sende egne fly på vingene for å identifisere disse. Til slutt er det også viktig å vite at det vi ser er bare en del av aktiviteten. Det er flyaktivitet både nordover, østover og sørover uten at dette nødvendigvis blir registrert av oss. Flyaktivitet øst av 30 grader øst er ikke med på disse statistikkene, påpeker Lien.

De siste årene har det forsvaret stort sett identifisert strategiske bombefly med natobetegnelsen BEAR-H (Tupolev TU 95) og BLACKJACK (Tupolev TU 160).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere