Gå til sidens hovedinnhold

Ruter avviser at reisende skal få problemer med elektroniske billetter

Oslo (NTB): NSB og Ruters kunder med elektroniske billetter kan oppleve å ikke få vist gyldig billett i tunneler på grunn av dårlig dekning. Ruter sier kundene ikke skal bekymre seg for dette.

Teknisk Ukeblad skrev søndag at reisende opplever å ikke få vist at de har gyldig elektronisk billett under kontroll, fordi dekningen i tog og T-bane-tunnelene i Oslo-området har for dårlig dekning.

Mange reisende i Oslo-området kjøper i dag billett med Ruter og NSBs apper, og en av Teknisk Ukeblads journalister opplevde å bli holdt igjen på en stasjon fordi billetten ikke kom fram.

Problemet oppstår fordi appene daglig må oppdateres med en kode som skal forhindre juks. Hvis denne koden ikke er på plass, har kan ikke kontrolløren sjekke om billetten er gyldig.

- Dette er Ruters ansvar og kundene skal ikke frykte at de får gebyr på grunn av dette. Kundene kan oppleve at de må vente noe, slik at kontrollørene få sjekket at billetten oppdaterer seg, men våre kontrollører utviser skjønn slik at dette skal gå smidig, sier pressetalsperson Sofie Bruun i Ruter til NTB.

Ruter jobber nå både med å utbedre appen, slik at den oppdateres automatisk, og med å få bedre nettdekning i tunnelene. (©NTB)

Reklame

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer