Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rutinen med fiskeboller til gamle og syke på julaften

Andøya kommune serverte gamle og syke oppvarmede fiskeboller til julemiddag. Det har selvsagt ikke noe med rutiner å gjøre. Illustrasjonsfoto.
Andøya kommune serverte gamle og syke oppvarmede fiskeboller til julemiddag. Det har selvsagt ikke noe med rutiner å gjøre. Illustrasjonsfoto. Foto: NTB
Sist oppdatert:
På Andøya er det rutine at enkelte gamle og syke får fiskeboller på julaften.

Slik kan det i alle fall høres ut når kommunikasjonsrådgivere har vært på ferde - og en riksdekkende skandalesak slår ned i et bittelite lokalsamfunn.

Men har dette med rutiner å gjøre?

Nei, det har nok ikke det. Så la oss snakke litt om kommunikasjonen rundt gamle og syke og fiskeboller på julaften.

For du har kanskje fått med deg ukens sak om den snart 89 år gamle faren til Irene Eilertsen på Andøya i Vesterålen, en av fire hjemmeboende pleietrengende som fikk servert oppvarmede fiskeboller på selveste julaften.

Middagen var laget på kjøkkenet til det kommunale Andøy bo- og behandlingssenter dagen før, altså lille julaften, og deretter rutinemessig vakumpakket og kjørt ut til de hjemmeboende dagen etter, altså julaften.

Vesteraalens fiskeboller

Saken ble først omtalt av Vesterålen Online. Deretter VG. Deretter var helvete løs.

Mediene ringte fra alle kanter, og ganske raskt kom svaret fra ansvarlig hold i Andøy kommune:

- Dette er bare å beklage. Her har det vært svikt i rutinene. Vi skal straks gjennomgå rutinene for å finne ut hva som har gått galt.

For et originalt svar! For en overraskelse!

Beklager om jeg låter sarkastisk. Men jeg har selv noen få års bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen. Og dette svaret har jeg lært bort til kunde etter kunde mange ganger. Det er selve standardsvaret, kan du si, det som vitner om både empati og handlekraft:

Bare å beklage (vi tar ansvar og legger oss flate). Rutinesvikt (kan skje den beste). Gjennomgå rutinene (her skal det ryddes opp).

Uangripelig.

Hvis ikke noen tar seg bryet med å sjekke opp hvordan det gikk etterpå. Det har jeg gjort.

Først ringer jeg Irene Eilertsen (64) fra Fornes på Andøya, selve klageren, som ble ganske rystet da hun oppdaget hva hennes pleietrengende far hadde fått å spise julaften.

Og nei, det har i grunnen ikke skjedd noe, forteller hun. Kommunen har nok fått seg en lærepenge. Men hun har ingen tro på at rutinene blir endret. Det er jo slik rutinene er, at de lager middagsmaten på sykehjemmet, og sender den ut til de hjemmeboende dagen etter.

Andøy bo- og behandlingsssenter, hvor fiskebollene ble laget lille julaften og sendt ut til de eldre på julaften.

Saken er jo at enten har noen tenkt at det er greit med fiskeboller på julaften, mener hun. Eller så har de ikke tenkt i det hele tatt.

Jada, hun har selvsagt fått med seg alt oppstyret i media. Det har ringt journalister fra aviser i hele landet. Og hun har fått haugevis av hilsener og heiarop på Facebook.

Men ingen har ringt fra kommunen. Ikke rådmannen, og ikke ordføreren, forteller hun. Rådmannen har sendt blomster til faren, og det ble han glad for.

Og så har hun fått mail fra enhetslederen for eldreomsorgen i kommunen. Men den får hun ikke opp på maskinen sin, forteller hun. Så hun vet ikke hva som står der. Hun må kanskje ha hjelp til det.

Så da ringer jeg rådmann Kirsten Lehne Pedersen i Andøy kommune.

Hun er svært opptatt, og har egentlig ikke tid. Og uansett kan hun ikke si mer enn det som allerede står i pressemeldingen som er sendt ut.

Hun presiserer likevel at det er galt det som enkelte har skrevet, at saken skyldes rutinesvikt.

Rødmann Kirsten Lehne Pedersen

For rutinesvikt er ikke riktig. Det riktige skal være at rutinene ikke har vært gode nok.

Åja. Hva er det med rutinene som ikke er gode nok da?

Nei, det er for tidlig å si. Nå skal de først gjennomgå rutinene, og så vil vi få svar.

Det hjelper ikke at jeg antyder at nå har det jo gått hele tre uker siden julaften, så da har de kanskje funnet ut noe?

Nei, hun kan ikke si mere nå. Heller ikke om det ville vært naturlig for kommunen å ringe til Irene Eilertsen og faren, for å snakke med dem, eller kanskje dra på besøk. Hun må nok vise til pressemeldingen, og avslutte samtalen nå.

Ok. Jeg skriver ikke dette for å henge ut Andøy komune. Det er ingen grunn til å tro at de er verre enn andre kommuner. De ansatte i eldreomsorgen gjør sikkert så godt de kan, og har kanskje altfor mye å gjøre.

Det er sikkert også mulig å stille spørsmål ved om ikke de pårørende selv har et ansvar for å sikre de gamle og syke en så god julaften som mulig.

Og det viktigste: Det kan også godt hende at rutinene er helt greie. At maten på det kommunale kjøkkenet smaker glimrende, også i vakumpakket form dagen etterpå.

Men poenget er: Dette har lite med de kommunale rutinene å gjøre. Det forferdelige var at noen glemte at det var julaften.

Det er en skandale.

Og da nytter det ikke med standardsvar. Da nytter det ikke med godtkjøpsløsningene som enkelte kommunikasjonsrådgivere kommer med på kurs.

Da må rådgiverne også lære bort at slike løsninger hjelper for å skaffe seg handlingsrom. For å vise av at her skjer det noe, at her tas det grep. Men selve saken løses jo ikke med det. Den løses med helt alminnelig menneskelig omgang. At noen faktisk ordner opp.

Det håper jeg at Andøy kommune også gjør, når den verste mediestormen har lagt seg.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!