RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rydder opp i byråkonkurranser

Sist oppdatert:
Norske Informasjonsrådgivere har sett flere eksempler på dårlige anbudskonkurranser. Nå rydder de opp og har utarbeidet en anbefaling til oppdragsgivere som skal gjennomføre en byråkonkurranse.

Norske Informasjonsrådgivere (NIR) skriver i en pressemelding at de har utarbeidet en anbefaling til oppdragsgivere som skal gjennomføre en byråkonkurranse. Målet er å bidra til ryddigere anbudsprosesser.

Det er de siste årene blitt stadig vanligere å arrangere en anbudskonkurranse når en potensiell oppdragsgiver skal engasjere et PR-byrå.

– Vi har sett flere eksempler på byråkonkurranser som har vært dårlig styrt, noe både oppdragsgiver og byrå som deltar taper på. Vi har derfor utarbeidet en kortfattet anbefaling som hjelp til offentlige og private virksomheter som skal gjennomføre en anbudsprosess, sier leder Lars Erik Grønntun i Norske Informasjonsrådgivere.

Dette er de vanligste problemene i anbudskonkurranser:

Anbudsinnbydelser er utydelige på hvilke kriterier byråene skal velges ut fra og på beskrivelse av oppdraget

Valgkriterier endres underveis i prosessen

Et uhensiktsmessig høyt antall byråer inviteres til konkurransen

– Vi har sett eksempler på at uklarhet i valgkriterier gjør at det er vanskelig for oppdragsgiver å sammenligne anbudene. I anbefalingen har vi derfor gitt noen forslag til ulike kriterier en oppdragsgiver kan bruke for å vurdere hvilket byrå de er best tjent med, sier Grønntun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere