Gå til sidens hovedinnhold

Rydder plass til Alna XO

Senterdirektør ved ALNA Senter Hans Georg Helberg synes det er trist at Groruddalen forbindes med negative ting. Nå er Groruddalens egen cognac i flaske.

Alna: - Alt som sies og snakkes om Groruddalen er negativt. Jeg har lyst til å skape begeistring rundt stedet, stråler en opplagt senterdirektør som fikk ideen da han besøkte Vinterbro Senter i vinter.

Genuin vare

- Det var da jeg så Oscarsborg XO at jeg fikk ideen. Kan de, så kan jeg og. Enhver senterdirektør med respekt for seg selv, bør ha en egen cognac, fortsetter Helberg.
Og dermed begynte ballen å rulle. 14 dager etter besøket på Vinterbro Senter var både importør og produsent i boks. 30. september er Alna XO'en i flaske. Og Helberg gleder seg.
- Ja, den er helt etter min smak. Dette er en genuin vare hvor undertegnede har vært med å forme smaken, fortsetter senterdirektøren som stoler fullt og helt på at cognacen til 449,50 kroner halvliteren vil falle i smak hos Groruddalsbefolkningen.
- Jeg er ikke veldig nervøs, nei. Alna XO er en cognac i øvre prisklasse, forklarer Helberg.

Lokalt motiv

Alna XO er en brut, det vil si en ren cognac uten kunstige tilsetningsstoffer. Cognacen er spesialkombinert av forskjellige årganger, der ingen er yngre enn seks år.
Selve poenget med lanseringen av dalens egen cognac er å skape noe positivt for folk når de tenker på Groruddalen.
- Folk kan snu seg rundt og tenke at jøss, det er ikke så ille her likevel. Og man trenger ikke drikke mye cognac for å se det, ler Helberg.
Senterdirektøren vil ikke røpe hverken flaske- eller etikette-designet på Alna XO. Etikketen er tegnet av designeren Enzo Finger med et lokalt motiv.
- Designeren har hatt tanke på den robuste næringsvirksomheten Groruddalen har vært kjent for. Men ut over det, vil jeg ikke si hvordan den vil se ut. Det får vi vente å se på, smiler Helberg og avslutter:
- Dette skal være julegaven som næringslivet kan gi til sine forretningsforbindelser.
Cognac'en lanseres på Grand Hotel 30.september og blir å finne i Vinmonopolets hyller fra og med den samme datoen.
Folk kan snu seg rundt og tenke at jøss, det er ikke så ille her likevel. Og man trenger ikke drikke mye cognac for å se det.
Hans Georg Helberg

Reklame

Vi har testet 20 påskeegg - sjekk hvilke som får best karakter