RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så ekte at det er skummelt

Sist oppdatert:
Microsoft har laget en plattform for spillutviklere som kan gjøre fremtidens spill vanvittig mye bedre.

Egentlig skal ikke spillere vite om XNA, Microsofts nye plattform for spillutviklere. Den skal bare eksistere, og gjøre spill bedre. Spillere over hele verden trenger ikke å vite at den i det hele tatt. Det mener i alle fall Microsoft selv.

Men nå vet vi det, og her er hemmeligheten med XNA:

Noen mener X-en står for Xbox eller DirectX, andre hevder den står for ”cross over”. Begge deler stemmer like bra. N-en står for ”Next generation” og A-en for ”Architecture”.

Hele ideen er enkel: Spillutviklere (for pc og Xbox, selvsagt) får et sett med funksjoner som alle spill må ha for å funke, og som det tar unødvendig lang tid å programmere om igjen for hvert nytt spill. Et slags bibliotek med rutiner, med andre ord. Dette kan være ting som vegger i et hus eller hastigheten på en bil.

Microsoft mener at bare 20 prosent går til kreativ tenkning i utviklingen av et spill, resten går til selve byggingen av spillet. Det er her de mener XNA vil komme til god hjelp.

Skeptikere vil hevde at jo mer ”hyllevare” et spill bygges med, jo mer standardisert og ”likt alt annet” blir det, og det kan de ha rett i. På Microsofts store pressekonferanse i Los Angeles natt til tirsdag fikk vi imidlertid inntrykket av det motsatte.

Da Microsoft først lanserte XNA viste de samtidig frem tre demoer, blant annet sportsbilen som krasjer. I natt fikk vi se The Crash Reloaded. På bare seks uker hadde Pseudo Interactive, som står bak demoen, lagt til en splitter ny bil som i vill fart krasjer front i front med den første bilen.

Fysikken er enestående. I den grad vi er i stand til å bedømme troverdigheten i et slikt krasj, ser det skummelt ekte ut. Om dette kan bli standarden for et bilspill som for eksempel ”Burnout 3” har spillere virkelig noe å glede seg over.

Men det skal være rom til skeptikerne her. Microsoft har ikke for vane å bare bygge ting til alles beste uten å ha noen baktanker. Vi får vente og se. Kanskje er et spill plutselig 10 ganger bedre enn normalen – uten at du vet hva som har skjedd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere