*Nettavisen* Nyheter.

Så lett velger du rett

Velger du magre alternativer har du mange kalorier å spare. Se listen.

11.08.05 11:33

(SIDE2): - Det er særlig i melk og kjøtt man finner det mettede fettet. Derfor er det viktig å velge lett der man kan, sier ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari Bugge.

Spar fett
Fett kan spares inn på mange måter. Den letteste måten er å velge de lette variantene av et produkt der det finnes. Sparer du inn 7000 kalorier kan det gi deg 1 kilo minus på vekten.

For eksempel sparer du hele 200 kcal på å kjøpe lettvarianten av Naturell Philadelphia ost. En pakke vanlig Philadelfia ost inneholder nemlig hele 580 kcal mens lettvarianten inneholder 380 kcal. På bare fire middager med karbonadedeig i stedet for kjøttdeig sparer du 540 kcal.

- Tenk gjennom hvor du har mest å hente i ditt kosthold, sier ernæringsfysiolog Bugge.

Alle bør velge lett
- Det er ikke bare de som sliter med vekta som bør spise lett, sier ernæringsfysiolog Bugge. Det mettede fettet legger seg ikke bare på sidebeina, men også på innsiden av kroppen.

Regn ut selv hvor stor forskjellen er dersom du velger de magre alternativene i butikkhylla kontra de feteste alternativene.

Eksempel: For hver brødskive med gulost får du 35 kcal og 4,4 gram fett ekstra i forhold til om du velger den magre varianten. Spiser du en skive med gulost daglig gjennom uken får du hele 245 kcal og 31 gram fett ekstra i uken.

Så fort øker kaloriene hvis du går tilbake til de helfete variantene:

Påleggsmengde:

For hver brødskive:

Ekstra per uke

Fra magert

Til helfett

Fett (g)

kcal

Fett (g)

Kcal

Sans hvitost 5 %

Norvegia

4,4

35

31

245

Lett gulost 16 %

Norvegia

2,2

15

15

105

Philadelphia light

Philadelphia

2,4

19

17

133

Lettere brunost

Brunost G 35

2,6

16

18

112

Kokt skinke

Salami med mer kjøtt

4,2

40

29

280

Servelat 3 %

Servelat

2,9

24

20

168

*) En skive per dag i en uke

Erstatter du 1 glass melk/yoghurtbeger får du

Ekstra per enhet

Ekstra per uke*

Fra magert

Til helfett

Fett (g)

kcal

Fett (g)

kcal

Skummet melk

Lettmelk

2,1

18

15

125

Ekstra lett

Helmelk

4,8

47

35

295

Fruktyoghurt 1%

Fruktyoghurt

4,1

39

30

275

Yoghurt mild naturell

Yoghurt Biola naturell

1,4

21

10

145

*) 1 glass/beger per dag i én uke

Bytter du fra magert til fetere får du:

Ekstra per porsjon

Ekstra etter fire middager

Fra magert

Til helfett

Fett (g)

kcal

Fett (g)

kcal

Karbonadedeig

Kjøttdeig

15

132

60

530

Go’ og mager kjøttpølse

Kjøttpølse

14

129

55

520

Kyllingfilet

Kylling nuggets

18

190

72

750

Kilde: Ernæringsfysiolog Kari Bugge hos Grete Roede

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag