Så mye pasta og ris er nok

Foto: (Colourbox)

Bruk denne modellen for å se hvor store porsjoner du skal spise.

04.02.14 09:37

(SIDE2:) De siste årene har størrelsene på både tallerkenene og porsjonene økt, noe som kan gjøre det vanskelig for mange å vite hvor mye mat som egentlig er nok.

Porsjonsmodell

Allerede for ti år siden rapporterte forskere fra New York University at størrelsene på porsjonene har blitt større. Kaker kan være sju ganger større og muffins har tredoblet sin størrelse sammenlignet med hvordan det var tidligere, skriver Expressen.

Foto: (Expressen)

Foto: (Colourbox / Expressen)

Foto: (Colourbox Expressen)

Ifølge den svenske avisen anbefaler flere forskere at man bruker en porsjonsmodell til å hjelpe deg med å vite hvor mye du skal spise av hva, for eksempel ved å sammenligne de ulike komponentene i måltidet med hånden din. Ett verktøy de mener kan bidra til å redusere unødvendig overspising er «håndporsjons-modellen» hvor man rett og slett bruker tommelen, fingrene og håndflaten til å måle opp hvor store porsjoner du skal spise.

Mange har kanskje hørt om «knyttnevemodellen» og denne har mange likhetstrekk med håndporsjons-modellen. Her bruker man også hendene til å måle opp porsjonene og hvordan man skal fordele næringsstoffene på tallerkenen, men denne er ikke fullt så detaljert som den håndporsjonsmodellen den svenske avisen skriver om.

Håndflaten din tilsvarer én porsjon biff

Expressen.se har laget flere illustrasjoner for ulike matvarer og hvor stor porsjon du kan spise. Ifølge håndmodellen tilsvarer en porsjon pasta, ris og potet samme størrelse som knyttneven din. Størrelsen på et biffstykke skal være like stor som håndflaten din, mens en fiskeporsjon anbefales å være noe større sammenlignet med porsjonsstørrelsen av rødt kjøtt.

En porsjon smør tilsvarer øverste del av pekefinger, mens når det gjelder sjokolade så bør dette ikke utgjøre mer enn tre fingre - lillefinger, ringfinger og langfinger.

Den svenske ernæringsfysiologen Elinor Medhammer mener at man stadig ser at porsjonene blir større og at dette kan bidra til at vi spiser mer. Hun er positiv til denne porsjonsmodellen:

- Jeg synes dette er en god metode og det kan være en fin modell for mange, mener ernæringsfysiologen.

- Samtidig er det viktig å huske på man har ulike energibehov og at dette avhenger av alder, om man trener eller er stillesittende, påpeker Medhammer.

Se flere eksempler på ulike porsjonsstørrelser her. (Ekstern lenke)

Foto: (Colourbox / Expressen)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.