RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så mye sparer Kari i året på å kjøre elbil

Foto: Aleksander Ramberg (Avisa Nordland)
- Nå suser jeg forbi og ser drivstoffprisene i sidesynet.

(Avisa Nordland) Elbil er i vinden som aldri før. Kanskje ikke så rart, ettersom mange titusener spares på å kjøre miljøvennlig.

I flere år har Kari Vold Jensen (46) fra Tverlandet utenfor Bodø vært fristet til å kjøre miljøvennlig. Nå sparer hun 40.000 i året på å kjøre elbil.

- Jeg har fulgt med på utviklingen av elbilen, og har hatt bilbytte i tankene siden. Men det ble bare så jeg fortsatte å utsette det. Plutselig en dag fant jeg ut at jeg måtte slå til, sier Jensen, som fikk sin Nissan Leaf i april.

Fem måneder etter lurer hun på hvorfor hun ikke ble elbil-fører tidligere.

- Jeg kunne ikke vært mer fornøyd, konstaterer hun.

Seks ganger dyrere
Det lydløse kjøretøyet er langt billigere i drift enn standardbiler, og aldri før har elbilen vært så populær.

Hittil i år er det solgt 2.400 nye elbiler, mens det totale bilsalget i de første åtte månedene var på 93.065 biler, en økning på 2,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

For første gang er topper en slik variant salgslistene, og det forstår Kari Vold Jensen godt. Hun har nemlig regnet ut hvor mange tusenlapper som går i sparegrisen med å kjøre elbil.

Jensen bor på Tverlandet og jobber i Bodø sentrum. Derfor må hun kjøre minst fire mil hver dag.

Bensinstasjon
Literprisen for drivstoff er om lag 15 kroner. Det betyr at Jensen har vært nødt til å punge ut minst 1.500 kroner for drivstoff i måneden dersom hun fortsatt hadde sin gamle dieselbil.

Til samme pengesum får hun fulladet batteri på elbilen i et halvt år. Det koster mellom 25 og 30 kroner å fylle opp elbilbatteriet.

- Bare det å slippe å dra innom bensinstasjonen betyr mye for meg. Nå suser jeg forbi og ser drivstoffprisene i sidesynet, smiler Jensen.

Hun slipper å betale for bom og parkering. I november må de som ferdes mellom Tverlandet og Bodø betale avgift på den nye Tverlandsbrua.

For dem som kjører over 90 ganger, er prisen 1.080 kroner hver måned.

Gratis parkering
Gjennom jobben i Private barnehagers landsforbund har Jensen mulighet til å tegne en lukrativ parkeringsavtale. Alle får parkering til en prislapp på 600 kroner i måneder.

- De færreste har en slik gode. Likevel er det mye penger spart ettersom jeg kan parkere hvor jeg vil uten å betale, sier Jensen.

Det hun sparer på å parkere andre steder i byen utenom arbeidstid, er ikke med i regnestykket.

Elbilførere har også fri ferdsel i kollektivfelt.

Utfordring
Det som for mange er ulempen med å kjøre elbil, er at lange kjøreturer blir et problem. Bilene er små og ladestasjoner er fremdeles lite utbredt.

- Det er helt klart en fordel å ha elbilen som nummer to-bil, sier Jensen.

Selv har hun og familien gått for denne løsningen. Det er det langt ifra alle som har råd til.

- Men ettersom elbilførere sparer så mye, tror jeg mange ser seg råd til å leie en annen bil de gangene de skal på langtur, argumenterer Jensen.

Forutsigbarhet
Elbilen har langt lavere årsavgift og pris for full kasko. Jensen betaler i underkant av 4.000 til sammen for disse utgiftene.

Da hun hadde gammelbilen måtte hun ut med rundt 8.000 kroner. Grovt regnet tjener Jensen nesten 40.000 kroner i året etter bilskiftet.

- Det er flott at det er så godt lagt rette for elbil. Vi kan kjøre miljøvennlig, uten at det koster skjorta, sier Jensen.

Selv om Elbilforeningen er fornøyd med de 428 nye elbilene i august, mener de at forholdene må legges mer til rette for slike biler.

- Nå ser vi en umiddelbar respons på politikernes vedtak om å beholde elbilfordelene fram til 2018. Forutsigbarhet er svært viktig for oss elbilister. Vi må holde koken oppe i utbyggingen av ladestasjoner slik at utviklingen holder følge med økende elbilsalg. Nå kommer også de ladbare hybridene for fullt, og de har også behov for ladeplass. Elbilforeningen har foreslått at regjeringen setter av minst 50 millioner årlig til utbygging av ladestasjoner, både til normallading og hurtiglading, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Les flere saker fra Avisa Nordland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere