*Nettavisen* Nyheter.

Så ofte promper du

Hvor ofte promper jeg og hva skal jeg gjøre for å prompe mindre? Lurer du på dette, er det bare å lese videre.

06.02.04 09:17

Alle mennesker har luft i magen, og alle må slippe den ut en gang i blant. Ifølge det amerikanske National Institutes of Health er det vanlig å fise mellom 14 og 23 ganger i døgnet.

Hver dag produserer du mellom 0,5 og 1,3 liter luft i magen.

- Det kan være mer enn du hadde ventet deg. Mange som tror at de har mer luft i magen enn andre, har som regel en helt normal produksjon, sier Steven Edmundowicz, som underviser i endoskopi ved Washington University School of Medicine i St. Louis til helsenettstedet webmd.com.

Han forklarer at enkelte blir mer stresset over luften i magen enn andre.

- Vi har alle luft i magen, det er bare å innrømme. Men fordi alle er forskjellige, har noen mer enn andre, sier mage- og tarmspesialist Mel Wilcox ved universitetet i Alabama.

Hva er en promp?
Så hva består promp av? Det finnes to hovedkilder: luften du svelger og biprodukter av fordøyelsen.

Svært få - bortsett fra barn som synes det er gøy å rape - svelger luft med vilje. Men det finnes flere ting som fører til at du svelger mer luft enn vanlig:

* Sigaretter

* Tyggegummi

* Sugerør

* Suge på drops

* Kullsyreholdig drikke

* Å spise eller drikke for fort

* Gebiss

I tillegg er det flere medisinske tilstander som fører til at man svelger mer luft enn det som er vanlig.

Svovelfis
Luften du slipper ut, innholder flere typer gasser, blant annet hydrogen, oksygen, nitrogen, karbondioksid – og hos noen – metan. Den vonde lukten kommer imidlertid fra svovel.

Mengden av tarmgassen du produserer, henger nøye sammen med mengden av ufordøyd mat som havner i tykktarmen.

Dersom du ønsker å prompe mindre, er det enkelte typer mat du bør holde deg unna. Mye av denne kosten kan ikke bli brutt ned av bakteriene i tynntarmen, og ender derfor ufordøyd opp i tykktarmen.

Her er matvarene som gjør at du promper:
* Grønnsaker: blomkål, brokkoli, kål, rosenkål, løk, artisjokker og asparges.

* Bønner

* Frukt: epler, pærer og plommer

* Korn: hvete og kli

* Brus og fruktdrikker

* Mat som inneholder søtningsmiddelet sorbitol

Som du ser, er mange av disse matvarene ansett som sunne.

- En del blir forundret når de oppdager at sunn kost kan gi mye luft i magen, sier Edmundowicz til webmd.com.

Han råder folk til ikke å kutte ut sunn mat bare fordi man ønsker å prompe mindre. Løsningen kan være å spise litt mindre av denne maten, forklarer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag