- Denne saken burde aldri vært gjenstand for avgjørelse i rettsapparatet. Det er lite tillitsvekkende at Tesla ikke erkjenner egne forpliktelser, sier Tesla-eieren i en kommentar til Nettavisen. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
I en fersk dom i Oslo tingrett har Tesla Norway AS tapt en sak der de mente at eieren av en Tesla X ikke hadde gratis lading av bilen inkludert.
Tesla-eieren kjøpte bilen brukt. Bilen var en 2017-modell og i annonsen sto det ettertrykkelig at det var fri superlading på bilen.
Les også: Gladmelding for elbil-kjøpere: Får beholde lukrativ ordning
Ble lovet gratis lading
Selgeren hadde, før salget på Finn.no, vært i kontakt med en Tesla «Service Advisor» og fått bekreftet at den aktuelle bilen hadde fri lading:
«Kan herved bekrefte at din Model X med ( ... ) inkluderer fri gratis SuperCharging» og «Som sagt, alle biler bestilt før 20. mai 2017 har retroaktivt fri SuperCharging inkludert. Dette følger bilen også ved eierskifte» hadde Teslas representant skrevet i to ulike e-poster til selger.
Bilen ble kjøpt i mars 2018. Den nye eieren fortalte i Oslo tingrett at bilen etter noen måneder krevde at han la inn betalingsinformasjon. Han fikk likevel ikke faktura for superladinger.
Les også: Blir kaos i elbilmarkedet: Slik unngår du å tape titusener
Senere ble han likevel oppmerksom på at betalingsregistreringer ikke var blitt frafalt, og Tesla krevde at han registrerte bankkortet slik at faktura kunne betales. I desember 2018 tok han kontakt med Tesla og fikk beskjed om at hans Tesla X ikke var registrert med unlimited supercharging.
Tesla nektet
Tesla svarte da at Tesla X bestilt før 20. mai 2017 hadde fri supercharging inkludert, men at dette bare gjaldt for opprinnelig eier, og at denne fordelen ikke kunne selges videre med bilen.
«Jeg trodde oppriktig sett at dette ikke var tilfelle. Det er dessverre ingenting som kan endres med tanke på hvilke biler som er aktuelle for fri supercharging.» skrev Teslas representant. Han forsøkte å kompensere for tapet av fri lading ved å tilby kostnadsfrie serviceinspeksjoner. Det godtok ikke Tesla-eieren.
Tesla-eieren krevde at fri lading skulle være inkludert både for han og for fremtidige eiere av bilen, slik han var blitt lovet før salg. Etter en runde i forliksrådet havnet saken i Oslo tingrett i desember.
Dette mente tingretten
Oslo tingrett konkluderer med at informasjonen gitt av Teslas «Service Advisor» før salget i mai 2018, er bindende for Tesla.
Les også: Prissjokk for norske Tesla-kunder – så mye er økningen
Oslo tingrett skriver: «Retten understreker at Tesla på generelt grunnlag nødvendigvis ikke kan svare for at Teslaeiere feilaktig legger ut biler til salgs med opplysning om gratis lading som følger bilen ved videresalg, dersom dette ikke er tilfelle. Men i et scenario som det foreliggende, hvor en Tesla-representant uttrykkelig og for den konkrete bil har bekreftet dette i forkant av et videresalg, mener retten at det er grunnlag for å holde Tesla ansvarlig for tap som er oppstått som følge av skadelidtes innrettelse etter slik informasjon.»
Dyr krangel
Den rettslige krangelen med Tesla ble likevel dyr for Tesla-eieren. Advokatkostnadene kom på over 140.000 kroner. Fordi tvistesummen (verdien av gratis lading) ble beregnet til 65.000 kroner, kunne han ikke kreve å få dekket mer enn 13.000 kroner i sakskostnader. Årsaken er at tvisteloven setter en grensen for hva man kan få dekket av sakskostnader, til 20 prosent av tvistesummen.
Tesla ønsker ikke å kommentere denne saken direkte, men senior kommunikasjon manager i Tesla, Even Sandvold Roland, sier følgende:
- Vi synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden. De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2020, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder.