*Nettavisen* Nyheter.

Saltbruken i Oslo har eksplodert med MDG i byråd: Frp krever drastisk kutt

Lastebil kjører på veien. Salter veien. Snø på sidene av veien.

TREDOBLING: Veilsaltingen i Oslo er nesten tredoblet de siste tre årene, og nå krever Fremskrittspartiet at andre alternativer tas i bruk. Foto: Knut Opeide (Statens Vegvesen)

Frp krever full stans i veisaltingen. - Hvor ble miljøengasjementet til byrådet av, undres partiet.

13.11.19 15:59

OSLO RÅDHUS (Nettavisen): I perioden det rødgrønne byrådet har styrt Oslo, har bruken av veisalt gått til himmels. Vinteren 2016/2017 ble det brukt 9480 tonn salt, mens det i 2018/2019 ble brukt hele 26.303 tonn veisalt. Det vil si nesten en tredobling på tre år.

Nå krever Fremskrittspartiet et drastisk kutt i saltbruken.

- Saltbruken har eksplodert de siste årene. Jeg vil si at dette er det mest omfattende miljøproblemet vi har, fordi det har så store følgeskader for vegetasjon og trær, biler og dyrevelferden, sier bystyrepolitiker Camilla Wilhelmsen (Frp) til Nettavisen.

Følg Oslo bystyre direkte onsdag ettermiddag og kveld her.

Klikk på bildet for å forstørre. Oslo 20140215. Påtroppende Oslo FrP-leder Camilla Wilhelmsen fra Frogner FrP under fylkesårsmøtet i Oslo FrP på Håndtverkeren i Oslo lørdag.

KREVER STANS: Frps bystyrepolitiker Camilla Wilhelmsen vil ha slutt på bruk av veisalt i Oslos gater, og etterlyser et større engasjement fra MDG. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

- MDG har hatt muligheten

Wilhelmsen reagerer på at veisaltingen har økt med MDG bak rattet.

- Bystyret vedtok enstemmig i 2012 at man skulle fase ut veisalt og finne andre alternativer, og denne økningen tyder jo på at det er gjort veldig lite, sier hun, og påpeker:

- MDG har jo hatt miljøbyråden de siste fire årene, så de har hatt all mulighet til å sette trykk på denne saken. Men det tyder jo på at det betyr lite for dem, siden de har gjort så lite og saltmengden er tredoblet.

Fakta

Veisalting i Oslo

I onsdagens bystyremøte i Oslo stilte hun spørsmål om den økte veisaltingen til byråd for byutvikling, Hanna Marcussen (MDG).

- Jeg vil spørre hvorfor ikke byrådet har nevnt ordet salt med et eneste ord i byrådserklæringen. Hvor ble det av miljøengasjementet? spurte hun.

Wilhelmsen vil også sende inn et privat forslag til bystyret der hun krever at byrådet erstatter veisalting med et mer miljøvennlig alternativ.

«Oslo kommune er kjent med at veisalting kan gi miljøskader, dårligere vannkvalitet, bidra til økt rustangrep, økt korrosjon på jern- og betongkonstruksjoner, mer sprekker og telehiv på veier og flere andre uheldige følgeskader. Rusting av jern og stål kan føre til svært kostbare og trafikkfarlige rustskader på kjøretøy», står det i forslaget.

- Det finnes alternativer

Frp-politikeren viser til at det finnes gode alternativer til å salte veier, fortau og sykkelveier i hovedstaden.

- Det er mulig å bruke formiater som ikke har den smelteeffekten som saltet har, men det er dyrere. Men det er enda dyrere å ikke bruke det, fordi den samfunnsmessige kostnaden blir jo så stor ved å bruke det billige saltet, sier Wilhelmsen.

Såkalte formiater er salter av maursyre, og ifølge forskning er de bedre for miljøet.

- Man kan også gå tilbake til mekanisk rydding av veiene som vi hadde før, altså brøyting og strøing med sand. Dette er også dyrere, men i det lange løp er det bedre både for vegetasjonen og dyrene våre som får såre poter, sier hun.

- Men ser du ikke at salt er nødvendig for kunne ha sikre veier?

- Jeg snakker ikke om E18 og de store veiene, men de kommunale veiene i Oslo og fortau som folk går på, og da må man kunne kreve selv om vedlikeholdet blir dyrere, at vi får akseptable forhold som ivaretar miljøet og dyrene våre, sier Wilhelmsen.

Marcussen: - Det er en del dilemmaer

Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), påpeker at hun er opptatt av å få ned saltforbruket.

- Det er en del dilemmaer her knyttet til trafikkforhold og værforhold. Men byrådet er i gang med å finne alternativer, fordi det er viktig. Så jeg er opptatt av at vi går videre med å finne alternativer, så vi får det på plass, sa Marcussen i Oslo bystyre onsdag ettermiddag.

På spørsmål om hvorfor byrådserklæringen ikke nevner veisalt, svarte hun at «de er nødt til å begrense seg på detaljer».

Klikk på bildet for å forstørre. Frps Camilla Wilhelmesn i bystyret i Oslo onsdag ettermiddag om veisalt.

STILT TIL VEGGS: Frps Camilla Wilhelmesn (Frp) stilte spørsmål om økningen i veisalting til byråd for byutvikling Hanna Marcussen (MDG) i bystyret i Oslo onsdag ettermiddag. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Også i mai stilte Wilhelmsen et skriftlig spørsmål om veisaltingen til fungerende miljøbyråd Arild Hermstad (MDG), der Hermstad svarte at:

«Jeg deler representantens ønske om å redusere den totale bruken av veisalt. Av hensyn til trafikksikkerheten er det likevel nødvendig å salte mange steder når det er fare for is og glatt føre».

Nettavisen har bedt om en kommentar til saken fra miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), men hun har foreløpig ikke besvart vår henvendelse.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag