RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nøtt for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp): I dagens lovverk er det ingen tvil om hvem som har ansvaret for hver enkelt bil på veien: sjåføren. Da kan det bli en juridisk utfordring å avgjøre hva som skjer når bilen selv overtar sjåførens jobb.
Nøtt for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp): I dagens lovverk er det ingen tvil om hvem som har ansvaret for hver enkelt bil på veien: sjåføren. Da kan det bli en juridisk utfordring å avgjøre hva som skjer når bilen selv overtar sjåførens jobb. Foto: Mobileye

Samferdselsminister Solvik-Olsen må gi svar på nøtt: Hvem har ansvar når førerløs bil krasjer?

Sist oppdatert:
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tro på fordelene ved biler som styrer seg selv. Nå er det opp til ham å fastsette kjørereglene som skal gjelde når ingen har en hånd på rattet.

– Folk sier til meg at dette umulig kan være trygt. Men tenk på hva vi allerede har fått av teknologi. Jeg er ikke i tvil om at vi på sikt vil oppleve selvkjørende biler som en fordel. Datamaskiner sovner sjeldnere enn mennesker. I stedet for at du må styre, kan du lese en avis, jobbe eller være sosial på en annen måte enn i dag, sier Solvik-Olsen til Aftenposten.

I dagens lovverk er det ingen tvil om hvem som har ansvaret for hver enkelt bil på veien: sjåføren. Da kan det bli en juridisk utfordring å avgjøre hva som skjer når bilen selv overtar sjåførens jobb.

– Ja, en gang i tiden kommer vi dit at teknologien tar over. Men hvem har da skylden ved en ulykke? Er det en sensor, eller er det feilprogrammering, eller kanskje manglende telekommunikasjon som er årsaken? Jeg vil ikke ha noen sterke meninger om det nå, sier statsråden.

Tesla-gründer Elon Musk sier de selvkjørende bilene kan være på markedet allerede om tre år. Det kan bli i knappeste laget for Solvik-Olsen.

– Nå har vi lagt fram en lov om intelligente trafikksystemer. Vi begynner å forberede oss. Men om vi er klare om tre år, vet jeg ikke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere