RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Samme type som styrtet i Glasgow

(Pa Photos)
Sist oppdatert:
Legehelikopteret som styrtet på Sollihøgda tirsdag, var av samme type som styrtet i en pub i Glasgow i november.

(NTB) Årsaken til helikopterulykken i Skottland, som kostet ti mennesker livet, er ennå ikke fastslått, men det er påvist flere problemer med modellen de siste årene.

LES OGSÅ:To omkom i helikopterstyrt

Det britiske selskapet Bond Aviation satte hele sin flåte av Eurocopter EC135 midlertidig på bakken etter ulykken, etter på ha oppdaget teknisk feil i ett av dem.

Få dager senere sendte Eurocopter ut et sikkerhetsvarsel til eierne av helikoptertypen, der de advarte mot problemer med systemet som skal slå alarm når man er i ferd med å gå tom for drivstoff.

Ikke satt på bakken
Helikopteret som styrtet i Glasgow, var ikke gått tom for drivstoff, og Norsk Luftambulanse fant det ikke nødvendig å sette sine elleve helikoptre av samme type på bakken etter ulykken i Skottland.

- Vi har behandlet dette nøye, men det er kun funnet en indikatorfeil på et av de andre helikoptrene til Bond, ikke på det som styrtet. Vi har ikke fått pålegg om å sette våre på bakken, verken fra norske luftfartsmyndigheter eller fra produsenten, sa kommunikasjonsrådgiver Randi Johannessen Buckley i Norsk Luftambulanse til NTB i midten av desember.

Slo alarm
Over 1.100 helikoptre av den 18 år gamle modellen er i dag i bruk i 58 land verden over, og ifølge Eurocopter benyttes over 500 av dem som lege- og ambulansehelikoptre.

Alt i 1999 fant Eurocopter sprekkdannelser i en flens på rotorakslingen til flere helikoptre og flere lands luftfartsmyndigheter fulgte opp advarselen.

- Dette kan i verste fall føre til at man mister kontroll over helikopteret, konstaterte australske luftfartsmyndigheter (CASA) i 2001.

Sollihøgda helikopterulykke

Bekymret
Problemene ble åpenbart ikke løst og senest i mai 2012 slo Europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) alarm på nytt etter å ha funnet tilsvarende sprekkdannelse i fire helikoptre.

Bond Aviation var blant dem som skjerpet reglene for inspeksjon etter dette, og de ga også uttrykk for «bekymring over at Eurocopter fortsatt ikke har identifisert den underliggende årsaken til feilen».

Falt som en stein
Øyenvitner til styrten i Glasgow i november, fortalte hvordan helikopteret uten forvarsel falt som en stein og traff en pub full av gjester. Det ble ikke sett røykutvikling eller flammer på helikopteret før det styrtet.

Et øyenvitne til ulykken på Sollihøgda tirsdag fortalte også at helikopteret falt fra 70-80 meter høyde og traff høyspentledningen på stedet.

- Jeg så at helikopteret var på vei ned, og så ser jeg bare høyspentledninger spruter. Så kom det litt røyk, og så ble helikopteret knust, forteller Pål Thomassen til Ringerikes Blad. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere