RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sannheten om søvnmytene

Sist oppdatert:
Finn ut sannheten om søvnmytene.

(SIDE2:) Søvn er utvilsomt viktig, men det eksisterer mange myter som kan ødelegge den helsebringende effekten søvn har på oss.

Medical MD har laget en liste over vanlige søvnmyter, og forteller hva som er sannheten.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Åtte timer søvn best
Det er ikke nødvendigvis slik, at åtte timer søvn er det som skal til for at du fungerer best. Vi har alle ulik behov for søvn, og du må selv kjenne hvor mye du trenger for å fungere optimalt.

Mer søvn gjør deg alltid sunnere
Noen studier viser at de som sov mer enn åtte timer hver natt, døde tidligere enn de som fikk mellom seks og åtte timer søvn.

- Hva forskere ikke vet er om det å sover mer fører til helse problemer, eller om det er et symptom på helseproblemer å sove lenge, sier Najib Ayas, assisterende professor ved Universitetet i British Colombia.

De som sover mer enn åtte timer kan blant annet lide av depresjon og ukontrollert diabetes, som gjør at man tilbringer mer tid i sengen.

Fire timer søvn er perfekt for noen
Noen sier de greier seg helt fint med lite søvn, men dette trenger ikke nødvendigvis være sant. Det kan rett og slett være slik at de ikke er klar over at de trenger mer søvn.

For lite søvn kan føre til mange helserisikoer. Det kan blant annet gjøre deg mindre effektiv, syk og overvektig.

Det er faktisk slik at kvinner som sov fem timer eller mindre hver natt, hadde tre ganger så stor sjanse for å legge på seg over 70 kilo over en periode på 16 år enn de som sov syv timer.

Å få mindre enn seks timer søvn kan føre til de samme problemene som de som sover for lenge.

Du kan ta igjen tapt søvn
Mange prøver å bruke helgen på å ta igjen den søvnen man ikke fikk i ukedagene. Dette er ingen god idé.

Å gjøre dette kan oppskake din døgnrytme, og gjøre det vanskeligere for deg å føle deg uthvilt etter søvn. Istedenfor å prøve å rette på den tapte søvnen fra uken før ved å sove lenge i helgen, legger du opp til en ikke-sov sirkel i uken som kommer.

- Kroppen elsker rutine, sier Donna Arand ved det amerikanske instituttet for søvnmedisin.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere