TROMSØ (nordlys.no): Lørdag kveld kom Sara Ravna Lindmark (17) til Tromsø lufthavn etter en ferietur på Kreta.
Da hun skulle hente bagasjen på flyplassen, ble det klart at kofferten ikke var kommet frem. Saras mor, Aina Westrheim Ravna, var kommet for å hente datteren, og sammen tok de kontakt med SAS' servicesenter på flyplassen for å melde bagasjen savnet.
- Damen i skranken ba meg se på bagasjetaggen. Hun sa at dersom det sto på taggen at den var sendt til Tromsø, så var den i Tromsø. Først etterpå innrømte hun at bagasjen sannsynligvis var i Oslo da den ikke hadde dukket opp på bagasjebåndet, hevder Sara Ravna Lindmark til Nordlys.
Moren og datteren valgte å etterlyse bagasjen og dra hjem.
- Dagen etter forsøkte vi igjen å ringe SAS, og de sa at de skulle ta kontakt med oss og kjøre kofferten hjem når den dukket opp.
- Kofferten sto på flyplassen
Familien hadde egentlig planlagt å dra til Manndalen på mandag, men avlyste turen ettersom de ventet på bagasjen.
- Jeg ringte fem ganger til flyplassen, men enten klarte jeg ikke komme frem, eller så visste de ikke hvor kofferten var.
Tirsdag, fire dager etter at de etterlyste kofferten, bestemte Ravna seg for å gå ned til flyplassen for å snakke med bakkemannskapet. Da fikk hun seg en overraskelse.
- Der sto kofferten. Jeg fikk også beskjed om at det var registrert at kofferten hadde stått der siden søndag.
- Fikk lite informasjon
Hun forteller at både hun og datteren er svært irritert over bagasjemangelen.
- Datteren min hadde mobilladeren i kofferten, så hun fikk ikke ladet telefonen sin. I tillegg hadde hun en våt bikini som muglet og ble ødelagt.
Aina synes det var veldig vanskelig å komme å få informasjon fra SAS om kofferten.
- Det var også kjipt at det sto at hvis jeg var Gold-member i SAS, kunne jeg få hjelp med en gang. Da følte vi oss litt som annenrangs-kunder.
Rutinesvikt
- Her har det åpenbart skjedd en rutinesvikt, og det må vi bare beklage, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.
Han sier SAS vanligvis har gode rutiner for situasjoner der passasjerer ikke får bagasjen når de kommer frem til destinasjonen.
- Det viktigste man gjør er å henvende seg til SAS ved flyplassen med en gang man oppdager at bagasjen mangler. Da skal man motta et registreringsnummer som forteller hvor bagasjen befinner seg.
- Umiddelbart ser det ut til at bagasjen til Ravna har havnet utenfor de vanlige registreringssystemene våre. Å lokalisere bagasjen, sende den til riktig flyplass og kjøre den hjem til reisende er en vanlig tjeneste vi utfører ukentlig. Det er veldig beklagelig at hun har måttet oppsøke flyplassen selv for å få kofferten.
Sandstø sier det ikke er noen forskjell mellom gullmedlemmer og andre reisende når det gjelder manglende bagasje.