*Nettavisen* Nyheter.

SAS lover erstatning

Passasjerer som kan vise fram dokumenterbare utgifter som følge av flykaoset, kan trøste seg med en erstatningsutbetaling fra SAS Braathens.

25.01.06 08:31

Det vil bli dyrt for flyselskapet, som har fått 10.000 rasende kunder de siste dagene. Flykaoset gjør at SAS Braathens nå forbereder seg på tusenvis av erstatningskrav, skriver Bergens Tidende.

Vil erstatte
Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen sier selskapet vil betale erstatning til de passasjerene som kan vise dokumentasjon på reelle utgifter i forbindelse med kaoset.

- Vi sørger for mat og hotell til passasjerer som trenger dette. I tillegg dekker vi erstatning for direkte relevante kostnader som har påløpt i tiden forsinkelsen varer, sier Johansen til BT.

Store summer
Alle krav skal sendes skriftlig til SAS Braathens kundesenter, med dokumentasjon. Flyselskapet vet ikke hvor mye de må utbetale til sinte kunder, men Johansen sier størrelsen på erstatningen avhenger av forsinkelsen varighet og størrelsen på utgiftene som oppsto på grunn av kaoset.

Ifølge et nytt EU-direktiv kan flypassasjerer som blir rammet av kanselleringer, kreve erstatning for tort og svie, ekstra reisekostnader og betaling for hotellrom man ikke får brukt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.