RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS og Norwegian tar avstand fra nytt fenomen

Passasjerer som ikke klarer å oppføre seg om bord på flyet, kan risikere å bli hengt ut på sosiale medier.
Passasjerer som ikke klarer å oppføre seg om bord på flyet, kan risikere å bli hengt ut på sosiale medier. Foto: Passenger Shaming
Sist oppdatert:
Flypassasjerer henges ut på sosiale medier.

Flyverter og flyvertinner har opprettet en egen hashtag på sosiale medier hvor de legger ut bilder som viser flypassasjerer i lite flatterende situasjoner.

Anonyme besetningsmedlemmer har nemlig sett seg lei på flypassasjerer som tror de kan oppføre seg som hjemme om bord på rutefly. Passasjerer som klipper tånegler eller hviler sine nakne føtter på hodestøtten foran seg, risikerer nå å bli tatt bilde av og hengt ut på sosiale medier.

Facebook-gruppen «Passenger Shaming» (skammelige passasjerer) har for eksempel 346.000 tilhengere på Facebook, så nedslagsfeltet er relativt stort.

«Bilder av rasshøl tatt av anonyme flyvertinner og passasjerer over hele verden. Ikke end opp her,» lyder beskjeden på Facebook-gruppen.

Pressesjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Pressesjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier at denne formen for uthenging av passasjerer ikke forekommer på Norwegians flygninger.

- Vi er kjent med dette fenomenet, og ser at det er en del anonyme på Twitter og Facebook som tilsynelatende har dette som hobby. Vår grunnholdning er at kabinpersonalet og passasjerer skal behandle medpassasjerer med respekt. Dette ligger helt i bunn og er normal folkeskikk, sier Sandaker-Nielsen til Nettavisen.

- Selv om vi tar avstand fra uthenging, er det også viktig at passasjerer tar hensyn til medpassasjerer og husker på at de ikke sitter i sin egen stue, men deler kabinen med mange andre, sier Sandaker-Nielsen.

Ikke kjent med fenomenet
Pressesjef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, er imidlertid ikke kjent med fenomenet.

- Dette er nytt for meg. Jeg har aldri hørt om at noen SAS-passasjerer har blitt tatt bilde av og fått bildet lagt ut på sosiale medier, sier Kromann-Mikkelsen til Nettavisen.

Pressesjef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen.

Hun sier SAS tar avstand fra denne typen uthenging på sosiale medier, og foretrekker heller å håndtere eventuelle vanskelige episoder om bord i flyet med den det skulle gjelde.

- Jeg synes ikke den typen bilder gjør noe godt for verken flyselskapet eller flypassasjerer. Hvis man føler seg støtt av medpassasjerer, så er det noe vi håndterer om bord. Men det er sjelden vi får rapporter om at passasjerer oppfører seg dårlig. Om sommeren kan det naturligvis være flere situasjoner vi må håndtere, ettersom det er flere reisende, god stemming og mer alkohol, sier hun.

Tidligere flyvertinne
Det er tidligere flyvertinne Shawn Kathleen som startet kampanjen med å legge ut ufine bilder av passasjerer som ikke kan «oppføre seg». Hun har også blogget om sine mindre fine opplevelser med flypassasjerer.

- Dette dreier seg kun om en liten gruppe mennesker på kollektive reiser. Heldigvis møter man noen fine folk gjennom jobben, og føler noen ganger at man får et bånd med noen passasjerer, sier hun i et intervju med Daily Mail.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere