*Nettavisen* Nyheter.

SAS-sjef: - Å fly bør være gratis

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Hør hvordan fremtidens SAS kan bli - om de overlever.

22.11.12 21:26

FORNEBU (NA24): Med et SAS i total knestående, og en dommedag til helgen, var det en interessant opplevelse å oppleve SAS' salgs- og markedsdirektør Eivind Roald på konferansen Digital Winners torsdag.

Konferansen handlet om hvordan en kan bli en vinner i en stadig mer digital verden, og rett ut innrømmet Roald at SAS' digitale løsninger ikke nødvendigvis er de beste.

- Nettsidene våre har utviklet seg fra å være en ren informasjonsside, til etter hvert å få et større fokus på booking. Løsningen er forbedret flere ganger, men er vår løsning på nett god? Nei! Men det er en veldig stor del av omsetningen vår, og vi jobber med å bli bedre.

Han viste deretter fram noen skjermbilder av hvordan en mobil app som lanseres neste år blir, der en for første gang kan gjøre mobile bestillinger gjennom mobiltelefonen.

SAS vil bli en medieaktør

Men det var uttalelsene Roald hadde om fremtiden som virkelig vekket oppsikt.

- Hvorfor skal du velge oss fremfor noen andre. Et fly er et fly, og man kommer dit man skal med alle. Det handler om innhold, sier Roald, og viser til hvordan Apple klarte å knuse Sonys tilnærmede monopol på bærbar lyd, spesielt gjennom lanseringen av iTunes.

- Vi ser på muligheten for å implementere trådløse nett på alle våre fly, men sannheten er at de trådløst nett på fly ikke er en spesielt god opplevelse. Dette opplever du spesielt godt hvis du forsøker å streame video. Det går rett og slett ikke. Og det er ikke som om det er noen som er bedre på oss enn dette, det er globalt to aktører som tilbyr trådløse nett til fly, sier Roald.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

I stedet jobber SAS nå med en løsning der du på forhånd kan bestille hva du ønsker å se om bord på flyet.

- Før du reiser kan du bestille hos oss på nett at du vil se de filmene, og lese de avisene, og se de TV-seriene. Så kommer du på flyplassen, og kan laste det ned til ditt nettbrett - som du så vil ha tilgang til å se om bord på flyet.

- Vi kan bli en aggregater for medieinnhold. I tillegg kan vi i vår løsning legge opp til konkurranser for barna, og mellom personer på flyginger. Vi kan ha Wordfeud-konkurranser blant våre kunder.

Reklame, reklame, reklame

Og dette er noe SAS selvsagt skal tjene penger på.

- Før en får se filmene, vil det bli reklamesnutter, og det kan bli reklame i de digitale avisene, sier Roald.

Han er krystallklar på at SAS i større grad må få andre inntekter enn fra billetter.

- Jeg mener jo at det å fly bør være gratis, og så kan vi tjene penger på andre ting. Det er jo en grunn til at Ryanair tjener penger, og det er fordi de har så mange andre inntektskilder.

Der Roald mener at de har et fortrinn, er at de vet utrolig mye om sine kunder, og at en ofte har «fanget» dem i mange timer av gangen.

- Flyr du til USA kan du ikke komme deg noe sted i åtte timer, og det er noe vi bør kunne selge inn til annonsører. Men viktigst er at jeg vet utrolig mye om kundene som sitter i flyet. Vi kan skreddersy innholdet til hver enkelt, og til flyginger som en helhet. Jeg vet at et fly kan være fullt av businessfolk, og at BMW bør satse stort på nettopp den ene flygingen - eller i andre situasjoner der det er Skoda som bør satse. Spesielt Eurobonus-kundene er kunder vi vet ekstremt mye om, og det klarer vi ikke utnytte i dag, sier Roald til NA24.

Han avviser likevel at de skal løpe etter løsningene som billigaktørene som Norwegian og Ryanair driver med, og at de fortsatt skal være en premiumaktør.

- Alle driver med reklame i kabinen på en eller annen måte, men vi kan skreddersy på skjermen foran deg, og det er svært verdifullt.

Om det er tilstrekkelig for å sørge for gratis flybilletter gjenstår å se.

- Dere sliter vel fortsatt med en del mindre effektiv fly enn deres konkurrenter, som dere må kompensere for?

- Det der tror jeg er en overdrivelse i media, sier Roald og smiler.

Vil løse irritasjonsmoment

SAS-direktøren er også krystallklar på at teknologi bør kunne brukes til flere ting enn å tjene penger, men også få mer fornøyde kunder.

- Hvorfor er det slik at du etter en flyging kan bli stående ved bagasjebåndet en halvtime og vente på bagasjen, oppdage at den aldri kommer, for så å stille deg i en ny kø for å fortelle noen at den er borte. Vi vet jo allerede at den bagasjen ikke har kommet fram, det vet vi allerede når flyet tar av. I stedet bør vi komme til kunden digitalt eller på flyet. "Her har du litt champagne og en konvolutt med penger. Vi skal sørge for at du får bagasjen i morgen", forteller markedssjefen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.