RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SATS-instruktørenes treningstips

Sist oppdatert:
Er du blant dem som alltid finner en god unnskyldning for å slippe å trene? Da er du i godt selskap. Men her får du gode motargumenter.

(SIDE2): Klar tale fra Fedonsklubbens treningseksperter Kristine Hus og Atle Arntzen: Opp av sofaen!

TA INITIATIV! – Avtal med venner å trene sammen. Lag gjerne egne stavganggrupper eller annet hvis det ikke er et organisert tilbud der du bor, sier Fedonklubbens treningseksperter, Kristine Hus og Atle Arntzen. Bare 20 prosent av oss liker godt å trene. Resten synes i grunnen det er ganske kjedelig. Og vi har alltid en god unnskyldning for å unngå treningsøktene.

Trening og mosjon er også en viktig del av sunt og varig vekttap.

Her får du hjelp til å parkere unnskyldningene og komme deg ut av sofaen av Fedonklubbens SATS-instruktører Kristine Hus og Atle Arntzen:

1. Jeg er så sliten etter jobb

Atle: Grunnen til at du er så sliten, er trolig at du ikke trener. Det er naturlig å tenke at når du er sliten, orker du i alle fall ikke å trene. Men det er da du trenger det. Hvis du prøver det noen ganger, vil du oppleve at du tåler mer på jobb. Du får rett og slett overskudd av treningen.

Kristine: Du trenger ikke alltid å trene for fullt. Det er misforstått at trening skal gjøre vondt. Særlig i starten skal det ikke være ubehagelig å trene i det hele tatt. Først etter noen uker må du ta i litt ekstra av og til for å komme videre.

2. Jeg har ikke tid

Kristine: Dette hører jeg ofte. Folk har liten tid, og unger skal kjøres og hentes og middag skal lages og spises. Men da sier jeg at det handler om prioriteringer. Og det er viktig å vite at trening ikke behøver å ta så lang tid for å være effektiv. En halv times effektiv trening holder. En time mindre med fjernsyn hver kveld vil gi tid til trening.

Atle: Det er få som klarer å trene styrke eller kondisjon effektivt i mer enn 30–45 minutter. Det er heller ikke nødvendig med mer.

3. Jeg finner ingen morsom treningsform

Kristine: Da vil jeg oppfordre deg til å tenke tilbake på hva du likte å gjøre da du var yngre. Kanskje var det ballspill eller turning. Det er viktig med litt lek og latter, slik at det blir lystbetont. Og hvis den treningen du har lyst til å gjøre ikke finnes organisert der du bor, få med deg venner og start egen trening.

Atle: Hvis du skal like trening, må du oppleve mestring. Det betyr at følelsen rundt treningen må være god, du må ha troen på at du klarer det og ha en realistisk målsetting. Derfor er det viktig at du trener på det nivået du er.

4. Styrketrening gir store muskler

Atle: Dette er en myte! Vi menn kan lettere øke muskelmassen en del ved å trene styrke fordi vi har testosteron, som bygger opp musklene. Kvinner får normalt ikke store muskler av å trene styrke.

Kristine: Styrketrening er tvert imot slankende fordi forbrenningen øker. Fettprosenten går ned, og det kan forme kroppen på en annen måte. Du vil ikke nødvendigvis gå så mye ned i vekt, men kroppssammensetningen endrer seg. Dette vil du merke på klærne. Du kan også måle med målebånd for å se at du faktisk blir mindre i omkrets.

5. Jeg begynner på mandag

Kristine: Jeg pleier å sammenligne det å utsette trening med å utsette regninger. Det hjelper ikke. Behovet for å gjøre noe med det blir ikke borte, og konsekvensene av å utsette det blir bare større og større.

Atle: For å komme i gang, er det lurt å finne noen på samme nivå som deg selv å trene sammen med. For å unngå utsettelser, kan du avtale med andre. Da er det vanskeligere å vente til mandag.

Allen Carrs Easyway er Fedonklubbens ekspert når det gjelder å kutte røyken, og vil komme med artikler og tips om røykeslutt.

6. Det er så mørkt og kaldt ute

Kristine: Da er det deilig å trene inne, der det er lyst og hyggelig. Den mørke årstiden er en fin tid for å trene styrke, for eksempel.

Atle: I den mørke tiden er det ekstra viktig å gjøre noe for å øke velværet og få overskudd.

7. Jeg har vond rygg og ømme knær

Kristine: Denne unnskyldningen hører jeg daglig. Annenhver kunde hos meg har vondt i rygg, nakke eller skuldrer. De fleste har stillesittende jobber og beveger seg altfor lite. De tror at de ikke skal trene når de kjenner noe gjør vondt. I stedet er det slik at trening får opp blodsirkulasjonen og dermed sørger for næringsstoffer til de vonde områdene.

Atle: Jeg har ikke tall på alle de gangene folk har opplevd at trening har hjulpet på vonde rygger og andre kroppsdeler. Trener du på et senter, får du veiledning. De som trener hjemme, kan bli engstelige av at de blir støle. Men det er bare bra. Det betyr at du har brukt muskler som ikke har vært i aktivitet på en stund.

Varig vekttap? Meld deg inn i Fedonklubben i dag, og få en måneds gratis medlemskap i tillegg til medlemsskapet i januar. Det vil si: Betaler du for januar får du hele februar med på kjøpet.

Som medlem i Fedonklubben får du også:

15 000 menyforslag
Oppskrifter tilpasset dine behov
Treningstips
En ukes gratis trening
Hjelp til røykeslutt
Din personlige side
Diskusjonsforum
Ekspertpanel
Personlig oppfølging
Nyhetsbrev
Nett-treff

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere