*Nettavisen* Nyheter.

Satt 16 timer i taxi

Foto: Ragnhild Enoksen (Nordlys)

Universitetssykehuset Nord-Norge går nye veier for å spare penger.

25.10.12 22:39

Forrige tirsdag dro 87 år gamle Johannes Larsen fra Kvænangen til ørespesialist i Tromsø. Turen varte i 16 timer og var nesten fri for matpauser eller tid til toalettbesøk.

- Jeg trodde jeg skulle reise med drosje, men ble satt i en buss da jeg kom til Nordreisa. Jeg fikk ikke dra hjem igjen fra byen før den samme bussen kjørte tilbake til Nordreisa, forklarer Larsen til Nordlys.

Kjøretøyet som han kaller buss, er maxitaxien som Transporttjenesten ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har satt inn mellom Storslett og Tromsø for å redusere utgiftene til pasientreiser.

Sonja Henriksen ledsaget Larsen til Ishavsklinikken i Tromsø dit han skulle på grunn av hørselen. Hun er rystet over det nye transporttilbudet til gamle og syke.

Mest lest i Nettavisen nå:

Lang tur
Johannes Larsen husker ikke alle detaljene fra turen, så han lar Sonja fortelle. Hun sier at hun ble oppringt av helsepersonell som sa at hun og Johannes måtte være klar til å dra fra Burfjord klokka halv fem tirsdag morgen.

- Johannes hadde time ved Ishavsklinikken klokka kvart over tolv, så jeg trodde vi skulle kjøre i seks-sjutida. Jeg ble svært forskrekket over beskjeden jeg fikk. De som ringte sa at vi måtte skifte drosje på Storslett, men de var usikre på transportmåten derfra og om jeg fikk følge med som ledsager, forteller Sonja Henriksen.

Både hun og Johannes Larsen måtte stå opp rundt halv fire den natta de startet til byen. En drosjebil hentet dem fra Gargo sykestue i Burfjord.

På Storslett ble de stående ei stund og vente på kjøretøyet som skulle ta dem videre.

- De som jobber ved transporttjenesten ved UNN kan gjerne kalle det taxi, men det var en liten buss som kom og hentet oss, sier hun.

Mye venting
Avdelingsleder Marit Gonsholt ved Pasientreiser ved UNN, sier at kjøretøyet kan ta inntil 13 passasjerer. Sonja Henriksen sier at bussen ble fylt opp med folk på veien til Tromsø. Den satte henne og Johannes av ved Ishavsklinikken og kjørte andre passasjerer til UNN.

- Johannes måtte vente over en time før han kom inn til ørespesialisten. Da han hadde utrettet det han skulle, tok vi drosje til UNN for å vente på den minibussen vi hadde kommet med. Den kjørte tilbake til Storslett klokka tre om ettermiddagen, forteller Henriksen.

- Johannes Larsen synes selv at det ble mye venting og dårlig tilgang til mat. Ved Ishavsklinikken skjenket ei hyggelig kontordame kaffe og satte fram ei skål med sjokolade. I kantina på sykehuset kjøpte han pølse med brød. Men han spiste verken frokost eller middag den dagen.

Mye kjøring
- Minibussen stoppet ikke for matpauser eller toalettbesøk, slik som drosjene gjør. Den stoppet bare når noen skulle stige på til Tromsø eller gå av på tilbaketuren. De fleste var gamle og syke mennesker som trengte god tid og hjelp for å stige av og på, forteller Sonja Henriksen.

Hun sier Johannes Larsen var svært sliten da han kom tilbake til Storslett der ei vanlig drosje kjørte dem videre til Burfjord, dit de kom klokka kvart på ni om kvelden. Da hadde de tilbakelagt 64 mil i minibuss og drosjebil og brukt 16 timer på turen.

Kommuneoverlege Kjell Nysveen i Kvænangen sier at han ikke visste noe om den nye pasienttransporten før en drosjesjåfør ringte fra Storslett og sa at han ikke så det likt å overføre en pasient til minibussen.

- Jeg ba drosjesjåføren om å kjøre pasienten helt fram til Tromsø. Det førte til at jeg fikk en påpakning fra transporttjenesten ved UNN. Men jeg har anledning til å rekvirere alenedrosje til en pasient når det er medisinsk nødvendig, og jeg må vurdere å senke terskelen for å gjøre det. Jeg kan ikke sende syke ut på reiser som gjør dem dårligere, sier Nysveen.

Beklager
Marit Gonsholt bekrefter at hun kontaktet Nysveen etter at han sendte en pasient med vanlig drosje til Tromsø.

- Jeg gjorde det for å orientere ham om maxitaxien, og må virkelig beklage at han og andre behandlere ikke hadde fått bedre informasjon før den ble satt inn i pasienttransport. Dette er et forsøksprosjekt som avsluttes om ei uke. Deretter skal Pasientreiser ved UNN evaluere og vurdere om vi kan bruke maksitaksi i framtiden, sier hun.

Les flere saker fra Nordlys

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag