RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Schibsted-avis lanserer syv nye betaltjenester på nett

Sist oppdatert:
Aftonbladet storsatser på betaltjenester for å sikre nattesøvnen til sjefredaktøren i Aftonbladet Nya Medier. En stund var nemlig Schibsted-selskapet truet av nedleggelse.

Hittil har Nordens klart største nettavis, Aftonbladet, kun hatt en betaltjeneste på nettet. Det har vært "Viktkluben", Vektklubben på norsk, hvor nettbrukerne som har villet betalt har kunnet sette seg personlige mål om å regulere vekten sin ved hjelp av Aftonbladet.se.

På et halvt år har tjenesten fått 55.000 medlemmer og nå vil den svenske tabloidavisen, som er eid av Schibsted, i gang med et utvidet prosjekt på Internett. I en storstilt satsing ønsker avisen å få nettbrukerne til å betale for en rekke ulike tjenester, til sammen syv nye siter under merkenavnet Aftonbladet "PLUS".

Kalle Jungkvist, som er sjefredaktør for Aftonbladet Nya Medier, skriver i sin introduksjon til tjenestene at dette ble bestemt i de dårlige tidene, da annonsemarkedet lå langt nede. Sverige ble rammet enda hardere av nedgangen på annonsemarkedet på Internett enn Norge.

"Vi har fått Stora Journalistpriset och uppmärksamhet runt hela världen. Ändå har jag inte sovit gott om natten. När annonskonjunkturen på nätet var som mest kritisk hotades hela företaget Aftonbladet Nya Medier.", skriver han i sin introduksjon til de syv nye betaltjenestene.

Dermed vil nettavisen, som fyller ti år neste år, sikre seg mot nye annonsesvingninger gjennom andre typer inntekter.

Ifølge Schibsteds kvartalsrapportering hadde avisen et driftoverskudd på nett i tredje kvartal på 2,3 millioner svenske kroner. Dessuten skyter avisen mot nye høyder trafikkmessig.

Tjenesten hadde besøk av 5,5 millioner unike besøkende i september, noe som er 1,68 millioner mer enn september i fjor. Besøkstallet for Aftonbladet er over dobbelt så høyt som den tøffeste tabloidkonkurrenten Expressen, og trafikkveksten i akkurat den perioden har sammenheng med både drapet på utenriksminister Anna Lindh og euro-valget i Sverige.

Kalle Jungkvist hevder at Aftonbladet.se er overlegent størst, ikke bare i Norden, men også i europeisk sammenheng i forhold til antall internettbrukere i de ulike land.

I over ett år har avisens utviklere, redaktører og teknikere jobbet med den nye abonnementstjenesten. Prisen på abonnementet er rundt 300 svenske kroner.

"Jeg har vært journalist i 35 år, men skal jeg være ærlig har jeg aldri med større spenning ventet på lesernas reaksjoner," skriver Jungkvist i sin kommentar.

Her er Jungkvist i chat med leserne på Aftonbladet

Han har 45 journalister på Aftonbladet.se og 250 journalister på Aftonbladet som bidrar til alle tjenestene. Avisen kommer imidlertid ikke til å ta betalt for nettnyheter i fremtiden, det understreker sjefredaktøren.

Her er de nye betaltjenestene:

Mat & vin

SPOTlight (stjernespekket spill)

DU+jag (kjærlighetstjeneste)

Mail (med mindre spam)

Spill (webbaserte)

TV-tablå (120 TV-kanaler)

Ekstralesning (arkivtjenester)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere