RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Schibsted får nettreklamen i egen lomme

Sist oppdatert:
Schibsted-konsernet kaprer hver fjerde annonsekrone som går til norske nettaviser. Finn.no står for den største omsetningen.

Som Propaganda skrev tidligere i dag har nettannonseringen i Norge oversteget 200 millioner kroner og nettet er dermed større enn radio, når det gjelder omsatte annonsekroner.

Nå viser det seg at rundt 40 prosent av annonsekronene på nett går rett i lommen til Schibsted. Mediekonsernet sto alene for 77 millioner kroner av annonsesalget i første halvår.

Ifølge Finansavisen var det Finn.no som hadde den største omsetningen. Schibsted eier 62 prosent av Finn, som i første halvår omsatte rubrikkannonser for 59 millioner kroner. Finn tar dermed brorparten av alle rubrikkannonsene som går på nett. Også VG Nett skaffer Schibsted penger i kassen. I første halvår omsatte vg.no nettannonser for 21,4 millioner kroner. Konsernet tjener også penger på nettsteder som Nettavisen, tv2.no og ABC Startsiden.

Eniro, som eier den tidligere Schibsted-eide nettportalen SOL, ligger på en andreplass, med en annonseomsetning på 71 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere