Gå til sidens hovedinnhold

Schibsted får solgt unna gratisavis

Torsdag fikk Schibsted signert en endelig avtale om salg av 20Minuten med et sveitsisk medieselskap. Prisen på gratisavisen er ikke gjort kjent.

Den 21. mars i år inngikk det største norske medieselskapet Schibsted en avtale med sveitsiske Express Zeitung AG om å selge 20Minuten (20 Minutter) i tre trinn.

Første trinn fullføres nå, med et salg av 49,5 prosent av aksjene. Steg 2 og 3 med 25,25 prosent hver, vil bli fullført et stykke ut i 2007. Prisen på disse 50,5 prosentene vil avhenge av resultatene til 20minuten på det sveitsiske markedet i de to årene 2005 og 2006.

Frem til 100 prosent av selskapet overdras til sveitserne, eies 50,5 prosent fortsatt av 20 Minuten (Schweiz) AG, hvor Schibsteds konserndirektør Sverre C. Munck sitter i styret.

Men alt er ikke helt klart i forhold til eierskapet i det overtagende selskapet Express Zeitung. I holdingsselskapet er det imidlertid sannsynlig at Schibsted går den andre veien og kjøper seg opp.

I den opprinnelige avtalen fra mars skulle Sveits' ledende medieselskap eie 82,5 prosent i de nye 20Minuten-eierne. Tamedia eier blant annet den kjente morgenavisen "Tages Anzeiger". De resterende 17,5 prosent skulle Berner Zeitung AG sitte med.

Ifølge meldingen fra Schibsted har sveitsiske konkurransemyndigheter godkjent Tamedias deltagelse, men vurderer fortsatt Berner Zeitungs rolle. Berner Zeitung er den dominerende avisen i Bern og er eid med 51 prosent av Espace Media Groupe.

Schibsted hevder at utfallet av denne vurdering uansett ikke vil påvirke den inngåtte avtalen.

20Minuten i Sveits er en av landets største aviser med et samlet opplag på 320.000 eksemplarer i Zürich, Bern og Basel. Med sine 526 000 daglige lesere er den Sveits' tredje mest leste avis.

Reklame

Black Week: 10 kupp du gjør på vinterjakker