*Nettavisen* Nyheter.

Schibsted gir opp Alma Media

Schibsted gir opp kampen om finske Alma Media etter at svenske Bonnier og Proventus kom på banen.

I stedet vil Schibsted satse på gratisaviser og mobil- og internettplattformer.

Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot innrømmer i et intervju med den finske avisen Helsingin Sanomat lørdag at kampen om Alma nå er over.

-Planen var aldri å starte en budkamp med svenskene, sier han ifølge NTB.

Overbudt
Dermed blir Schibsteds opprinnelige bud på hele Alma Media på 5,8 milliarder kroner stående til det løper ut mandag.

Tidligere denne uka anbefalte Alma Medias styre at selskapets TV-virksomhet skilles ut og selges til Bonnier og det svenske investeringsselskapet Proventus for 3,8 milliarder kroner. Ifølge styrets anbefaling er det svenske budet "overlegent" budet fra Schibsted.

Schibsted og Bonnier har kjempet hardt om Alma Media, som eier 23,4 prosent av aksjene i TV4 – Sveriges største kommersielle TV-kanal.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag