RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Schibsted satser mer på Maison

Sist oppdatert:
Nylig lanserte Bonnier Bo Bedre på norsk. Nå satser Schibsted mer på Maison. Magasinet utvider fra seks til ni årlige utgaver, satser på mat og ansetter nye medarbeidere.

Schibsted kjøpte Maison fra Scandinavian Publishing Group for 5,6 millioner kroner for snart tre år siden.

Etter det har bladet økt både i opplag og omfang. Et eksempel er kjøkkenutgaveen som var på 316 sider og solgte annonser for to millioner kroner i høsten første utgave. Eieren, Schibsted Forlag, har innsett at det er en lønnsom nisje og satser mer på Maison til neste år, på tross av hard konkurranse fra et økende antall interiørmagasiner.

Bladet skal utvides fra seks til ni årlige utgaver og forlaget ansetter en ny journalist, en grafisk designer i tillegg til at de knytter til seg frilansere som kan hjelpe til ved topper.

- Siden Schibsted tok over Maison i 2001 har bladet hatt en formidabel utvikling både i opplag og når det gjelder annonser, sier forlagssjef i Schibsted, Sverre Martin Gunnerud, til Propaganda.

Nylig lanserte Nordens største forlag, Bonnier, det danske interiørmagasinet Bo Bedre i en egen norsk utgave. Målet er å selge rundt 40.000 blader i løssalg og bladet ble lansert med en større reklamekampanje.

- Dette er ikke et svar til Bonniers lansering, men noe vi har planlag lenge, men det er klart at det er aktualisert gjennom at Bo Bedre kom på markedet, sier Gunnerud.

Det er mange interiørblader om benet. Bonytt er storesøster i markedet med sine nærmere 400.000 lesere og opplag på over 66.000. Hegnar Media driver Interiørmagasinet. Franske Hachette-Filipiatchi startet opp Elle Interiør for noen år siden. Bonnier forsøker å brekke seg inn i markedet med Bo Bedre. I tillegg kommer en lang rekke spesialblader som Hus & Hage, Landliv, Hytteliv, Gjør det selv og en lang rekke utenlandske blader.

- Det er klart at konkurransen innen dette markedet er hard. Interiørblader er kostbare i produksjon, blant annet fordi det legges stor vekt på bilder og presentasjon, men vi er godt rustet til konkurranse og selger mellom 30.000 og 40.000 blader på gode nummer, sier Gunnerud.

Ifølge Gunnerud skal de blant annet satse på matstoff til neste år.

- Vi gjorde et eksperiment i år og lagde et bilag med mat og vinstoff. Det er et stoffområde som er nært beslektet med interiør. Til neste år skal vi komme med to egne mat og vin-blader, sier Gunnerud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere