RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Se hvor mye du forbrenner

Foto: Thomas Northcut (Getty Images)
Sist oppdatert:
Se kalkulator for grunnforbrenning og regn ut dine kaloribehov.

(SIDE2): Kalkulatoren for grunnforbrenning (Basal Metabolic Rate) har mange likheter med hvileforbrenning (Resting Metabolic Rate).

Artikkelen er levert av trening.no

Hvileforbrenning er energiforbruket du har i hvile, med normal temperaur og når fordøyelsessystemet er inaktivt. Energien som blir frigitt i denne tilstanden er bare tilstrekkelig til å holde i gang de vitale organer som hjerte, lunger og nyrer og resten av nervesystemet, lever, kjønnsorgan, muskler og hud.

BMR reduseres med alder og tap av muskelmasse.

Forskning på 90-tallet viste at det ikke er noen sammenheng mellom aerob utholdenhet og BMR når målingene tok hensyn til fettfri kroppsmasse. Nyere forskning viser at anaerob utholdenhet øker hvileforbrenningen.

Sykdom, nylig inntatt mat og drikke, temperatur i omgivelsene og hvor stresset du er kan påvirke forbrenningen din.

Regn ut dine kaloribehov her.

Du kan lese mer om dette her: Hvor mange kalorier trenger du?

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere