*Nettavisen* Nyheter.

Se hvordan Jorun bygger kropp

Jorun Steine drikker ti liter vann hver dag og spiser en kyllingfilet hver andre time.

03.10.08 14:43

(SIDE2): Side2 ble med fitnessutøver Jorun Steine på trening uka før NM i Fitness og Kroppsbygging går av stabelen helgen 04-05 oktober i Oslo.

Estetikk og skjønnhet
Jorun stiller i kategorien Bodyfitness og i siste innspurt før konkurranse er det trening fem dager i uken og en strikt diett som står på programmet. Vi er på treningssenteret 24 Fitness som ligger midt på Karl Johan i Oslo i femte etasje i en skrall bygård. Her er det full oppkjøring til NM i helgen og den ene muskelbunten større enn den andre sprader rundt og speiler seg.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

SE BILDER AV JORUN I BILDEKARUSELL UNDER

- Her nede øver vi på poseringssteknikk, forklarer Jorun. Foran et enormt speil står det flere i bare trusa og speiler seg. Bak henger det et sladrespeil så de kan se ryggtavla også. Noen sitter i sofaen og spiser noe som ser ut som en brun grøt fra en plastboks. Andre ligger rett ut på gulvet og hviler.

- Det fins en rekke ulike oppkjøringer til konkurranse, sier Jorun.

Selv har hun gått på diett i 12 uker og trent jevnlig fem dager i uken. Forrige helg vant hun Sørlandsmesterskapet og til helgen er det NM som står for tur. I hennes klasse er det ni utøvere som konkurrerer og dommerne legger vekt på estetikk og skjønnhet i kombinasjon med en atletisk fysikk. Konkurransen består av tre runder hvor deltakerne stiller i delt bikini, hel badedrakt og todelt bikini.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Enormt kroppsfokus
Når Jorunn trener er det som regel 45 minutter med vekttrening og 30-60 minutter med kardio.

- Mange tror at det bare er å stå der oppe på podiet og at det ikke er spesielt slitsomt. Men, jeg lover dere, det er tungt å stå der på høye hæler og stramme alle musklene i kroppen på en gang. Man blir særlig sliten i korsryggen, forteller Jorun.

Hun har drevet med både fitness og kroppsbygging siden 2003, men har trent med vekter helt siden hun var 16 år. Hun har også bakgrunn fra friidrett. Nå er hun 36 år og har to barn på ti og fjorten år. Hun har også en kjæreste som driver med kroppsbygging.

- Det er jo litt enklere når man har en kjæreste som har forståelse for hva man driver med, sier hun.

Kjæresten, Thomas, er dansk mester og de to møttes under en nordisk konkurranse for to og et halvt år siden.

- Det blir mye kropps- og matfokus hjemme hos oss. Dette er jo en veldig egoistisk sport og det er mange hensyn å ta. Heldigvis syns barna bare at det er morsomt at jeg driver med dette og jeg har aldri prøvd å påvirke barna mine til verken trening eller å spise spesiell mat. Det er nok kroppsfokus som det er. Hjemme går de rundt og spiser brødskive med nugatti på og jeg må innrømme at jeg blir ganske fristet av det når jeg selv går på diett.

Strikt diett
Dietten til Jorun består av en halv boks kesam med 1 prosent fett og en boks yoghurt med 0,01 prosent fett blandet sammen med valnøtter og klibrød til frokost. Så spiser hun en kyllingfilet hver 2 1/2 time hele dagen sammen med litt salat. Mellommåltidene består av proteinshake, som hun drikker omtrent tre ganger om dagen i tillegg til mellom 5-10 liter vann hver dag nå den siste uken.

- Noen ganger bytter jeg ut kyllingfiletene med biff eller laks, eller karbonadedeig. Det hender også at jeg lager en omelett med åtte egg. Men da for det meste bare eggehviten og kun to plommer. Dessuten har jeg kjøpt meg stor gassgrill og griller all maten for å få mer smak. Naboene mine må tro jeg er helt gal for jeg står ute på terrassen og griller mat til alle døgnets tider, ler hun.

- Å få i seg så mye væske kan heller ikke være så enkelt?

- Jeg drikker alt jeg ser. Vann, kaffe, te, Coca-Cola Zero. Alt som ikke inneholder sukker, sier hun.

Tidligere veide Jorun all maten, men fordi hun begynner å få noen års erfaring med det hele dropper hun det nå.

- Å gå på diett er vel det aller tøffeste med denne idretten. Man skal ha viljestyrke, selvdisiplin og kontroll og det er vanskelig mange ganger. Det er lett å gi opp og sprekke, så man må ha hjerte for sporten. Heldigvis legger jeg inn noen «spisedager» innimellom og da går vi ofte på restaurant Big Horn og spiser en deilig biffmiddag med god saus og det hele, eller vi bestiller sushi. Mange kroppsbyggere har en slik «spisedag» en dag i uka, men jeg kan ikke ha det så ofte for da blir det så vanskelig å gå tilbake til dietten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Skal spise Soft-Ice
Kvelden før konkurransen begynner det virkelige hardkjøret. Da skal nemlig all væske ut av kroppen for at musklene skal komme fram på aller beste måte. I diettperioden blir Jorun merkbart tynnere og venner og kjente legger særlig merke til at hun blir mer markert i ansiktet.

- Mange syns jeg ser litt dratt ut og det skjønner jeg. Særlig ansiktet mitt bærer preg av at jeg blir mye tynnere før en konkurranse.

Jorun er i uansett helt sikker på hva hun skal spise etter at NM er ferdig. I hvert fall hvis hun ikke blir blant de to beste og skal rett til nordisk mesterskap på Island.

- Da skal jeg ha en Coca-Cola og noe salt, kanskje potetgull. Og en Soft-Ice. Is er min favoritt!

967

Bildene i karusellen er levert av Treningsforum.no

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag