Se og Hør håper på 50.000 D!

Se og Hør Forlaget håper å selge 50.000 eksemplarer av kjendisbladet D! som er i butikkhyllene med sitt første nummer i dag.

20.06.08 11:02

Det er kort tid siden Se og Hør Forlaget lanserte et nytt glamourblad, D!. Bladet skal nå ut til kvinner mellom 20 og 45 år og har utenlandske sladderblad som Hello! og OK! som forbilder.

Nå er det første bladet i butikkene, til sammen 6 100 utsalgssteder. Premiere-tilbudet er satt til 15 kroner, men hva som blir fast pris, er ennå ikke klart.

Se og Hør Forlaget blir imidlertid ikke alene om å prøve å nå de yngre kvinnene. Samme dag som Se og Hør lanserte sitt nye konsept, slapp konkurrent nummer 1 på magasinmarkedet, Hjemmet Mortensen, nyheten om at de hadde funnet bokstaven før i alfabetet og skulle lansere C!.

Det førte til spekulasjoner om lekkasjer og konseptkopiering, noe begge parter avviste. Uansett vil det blir hard kamp om leserne.

- Vi håper å selge 50 000 eksemplarer av D! Da er vi rimelig godt fornøyde, sier forlagsdirektør Lasse Gimnes til Propaganda.

Han ønsker ikke å gå ut med budsjettene, men et kjapt regnestykke viser at med på budsjetterte opplagsnivået vil bladet omsette for 750.000 kroner på førsteutgaven. Den fremtidige utsalgsprisen er imidlertid usikker, og det blir viktig for Se og Hør å finne prisnivået som et slikt lavkost glamourblad skal ligge på.

- Vi har stor tro på vårt produkt, men konkurransen med C! blir nok tøff. Det vil nok prege resultatene, i alle fall på kort sikt. Det er ikke av de mest kostbare i Se og Hør Forlagets portefølje, opplyser Gimnes.

Marian Godø er redaktør. Hun har tidligere jobbet som redaktør for magasinet [Mag] og vært journalist i VG og Aftenposten. Sin siste jobb hade hun som reportasjesjef for Se og Hørs feature-seksjon.

I tillegg satser D! på frilansere her hjemme og utenlands som skal skrive en miks av nasjonalt og internasjonalt kjendisstoff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.