RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Se og Hør: - Forventer ikke endringer over natta

Sist oppdatert:
20 milioner kroner bruker Se og Hør på å gjøre folk oppmerksom på at bladet kommer som avis tirsdager og fredager. - Vi forventer ikke endringer hos Hvermansen over natta, sier forlagsdirektør Lasse Gimnes.

Prislappen på den enorme eksponeringen Se og Hør skaffer seg, er til sammen på 30 millioner kroner. 10 millioner går til fest og moro, mens 20 millioner går til betalt markedsføring på TV, radio, i aviser, på nettet og på utendørsmedier.

Feiringen av 25 årsjubileet har vært stor, og PR-en som Se og Hør fikk hos NRK sist helg, ble estimert til å en verdi på mellom fem og ti millioner kroner i betalt TV-reklame. Det uttalte i hvert fall administrerende direktør Arne-Inge Christophersen i mediebyrået Initiative Universal Media (IUM) til Kampanje.

Dermed er utleggene til festen betalt tilbake i form av redaksjonell eksponering. Og da er ikke festreportasjene i trykt presse, som VG og Dagbladet, tatt med.

- Eksponeringstrykket har vært enormt på redaksjonell plass. Det som er veldig viktig for oss er å innarbeide og skape en bevissthet rundt at vi nå gis ut på tirsdager og fredager. Veldig mange har fått med seg at vi øker utgivelsene, men ikke til hvilke dager. Det vil ta lang tid å innarbeide, sier Lasse Gimnes i Se og Hør til Propaganda.

For å virkelig banke budskapet inn i hodene på folk, har Norges største ukeblad gått til det skritt å dominere reklame-Norge i seks uker.

- Vi har aldri vært i nærheten av å bruke så mye penger på å markedsføre og feire oss selv. Denne høsten blir spesiell, sier Gimnes som ikke vil si noe konkret om summen de bruker på reklamen som New Deal står bak.

Når det gjelder motbøren som Se og Hør har fått i sin streben etter å gå fra ukeblad til avis, mener Gimnes det har gått som forventet.

- Vi hadde ikke forventet gratis drahjelp fra andre avisene på akkurat dette, så det er som vi spådde. Vi forventer heller ikke at Hvermansen, som er vant til å motta Se og Hør som et ukeblad, vil endre holdning over natta. Vi kan ikke knipse og tro at folk vil se en nyhetsavis etter at vi har vært et ukeblad i 25 år, sier Gimnes.

Han mener imidlertid at bladet burde bli akseptert som avis i forhold til Hellerud-utvalgets definisjon som ligger til grunn for hvordan skattemyndighetene definerer avisbegrepet.

- Vi har gjort en viss modernisering på lay-outen over tid, men vil ikke gjøre for store endringer på det området, sier Gimnes.

Kritikerne har ment at bladet ser likt ut og at innholdet til forveksling er det samme som før.

- I definisjonen på hvordan en nyhetsavis skal være, står det ingenting om hvordan formatet og trykksverten skal være. Det finnes over 200 aviser her i landet som har en egenart, mener han og sier at den redaksjonelle dekningen også er under utvikling. Når det gjelder nyheter og politikk har Gimnes foreløpig fått en sentral rolle i nysatsingen, han er ansatt som konstituert redaktør for politikk og samfunn.

- Vi føler at vi er i en prosess hvor vi saket øker nyhetstemperaturen. Vi er jo ikke ferdig med å rekruttere ennå og ikke alle har begynt. Erik Tumyr (eks-Dagens Næringsliv og VG - red.anm) starter førstkommende mandag, opplyser Gimnes som sier at underholdning er utgangspunktet i alt hva de gjør:

- Vi skal bli breiere, men samtidig vil kjernen fortsatt være underholdning, sier forlagsdirektøren og den samfunnspolitiske redaktøren til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere