RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Se og Hør setter opp prisen

Sist oppdatert:
Prisen på ukebladet settes tilbake til gammelt nivå etter at Oslo Fylkesskattekontor har sagt at Se og Hør ikke får momsfritak. Trond Blindheim tror ikke det nødvendigvis vil påvirke salget.

Se og Hør kommer til å fortsette med utgivelser to ganger i uken til tross for vedtaket ved Fylkesskattekontoret. Denne uken kom den forsinkede konklusjonen om at ukebladet ikke er avis og dermed ikke kan fritas for merverdiavgift.

Siden omleggingen til flere utgivelser, har bladet samlet solgt rundt 550.000 eksemplarer ukentlig, med rundt 330.000 eksemplarer på tirsdagsutgaven og 221.000 i snitt på weekendutgaven (seks stykker).

Nå settes prisen opp fra 25 kroner tilbake til gammelt nivå . Det bekrefter forlagsdirektør i Se og Hør Forlaget, Lasse Gimnes, overfor VG. Bladkjøpere må betale mer allerede fra førstkommende tirsdag.

- Vi satte ned prisen fordi vi ikke ønsket å stikke av med gevinsten av å ikke betale moms. Nå må vi gå opp til 30 kroner igjen, sier Gimnes som også fungerer som redaktør for politikk og samfunnsliv i bladet.

Konklusjonen fra Fylkesskattekontoret kommer Se og Hør til å anke, men de vurderer samtidig hva de gjør med den momsen de ikke har betalt siden omleggingen i september.

De har en frist frem til 10. desember å betale denne momsen som til sammen skal utgjøre 30 millioner kroner.

Likevel er det usikkert om prisøkningen vil påvirke salget vesentlig.

- Til det er prisen for lav og prisforskjellen for liten, sier amanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Trond Blindheim, til VG.

Forklaringen ligger prinsippet om priselastisitet, det vil si om salget svinger mye eller lite ved endringer i prisen.

- Jeg antar at priselastisiteten er liten på dette bladet. Samtidig kan det tenkes at dette gjør at noen bare kjøper en gang i uken, sier Blindheim.

Han tror kanskje at all blesten rundt Se og Hør det siste halve året kan ha påvirket nysjerrige mediekjøpere og tror Se og Hør til og med kan vinne publikums forståelse for prisøkningen.

- Det har vært mye blest om denne saken. Se og Hør kan oppleve at folk får forståelse for at det er staten som krever moms og dermed står bak prisøkningen, sier han til Verdens Gang.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere