*Nettavisen* Nyheter.

Se puppesjokket som senker farten

Danskene synes det er en god ide, men for deres svenske kollegaer ble det for kraftig kost. Se nettets mest omtalte kampanjefilm om dagen.

08.02.07 11:41

(SIDE2): Under et vei- og trafikkforum der de nordiske landene deltok kom danskene med en kampanjefilm som var så sterk kost at de andre deltakerne knapt trodde det de så, skriver Aftonbladet.

Sjokkert av puppemodeller
Ifølge avisen er dette normalt sett en tilstelning uten de store utsvevelser, men med kampanjefilmen fra Rådet for Større Færdselssikkerhed ble det annerledes i år.

I den danske kampanjefilmen ser man toppløse modeller som holder opp trafikkskilt ute i trafikken. Filmen er publisert flere steder på nettet, blant annet på YouTube:

HTML EMBED

Sender klagebrev
- Man kan vel si at det ble veldig stille i lokalet, sier Helena Sederström i svenske Väg- och trafikforskningsinstitutet (VTI) til Aftonbladet.

Flere av deltakerne skal i etterkant ha spurt hvordan man kunne tillate at denne filmen ble vist. VTI har nå sendt et formelt klagebrev til sine danske kollegaer.

- Selv i Vatikanet ser man den
Danskene er kjent for å være liberale, og Rådet for Større Færdselssikkerhed legger ikke skjul på at de er storfornøyd med filmen. På sine nettsider har de lagt ut en pressemelding der de forteller om hvor vellykket kampanjen har vært.

Det startet som et eksperiment i november. Frem til nå har mer enn 6,5 millioner mennesker verden over sett filmen.

- Selv i Vatikanet har de blitt fristet, heter det i pressemeldingen. Ifølge prosjektleder Julie Paulli Budtz har nettbrukere fra Vatikanet lastet ned filmen 55 ganger.

De viser også til at deres undersøkelser viser at hele 30 prosent av målgruppen som er unge menn, tenker mer over hvor fort de kjører etter å ha sett filmen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.