*Nettavisen* Nyheter.

Se spøkelsesbildene

Her er historien bak tidenes mest berømte spøkelsesbilder.

22.09.08 08:36

De fleste bildene med overnaturlige elementer som har dukket opp gjennom tidene, har kunnet forklares på naturlig vis.

Allikevel er det noen slike bilder som aldri har blitt verken avkreftet eller bekreftet som ekte, og har blitt stående igjen som mysterier. Her får du historiene bak noen av tidenes mest berømte spøkelsesbilder.

Lord Combermere

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette bildet er av biblioteket i Combermere Abbey i Storbritannia, og ble tatt av Sybell Corbet i 1891. Den noe utydelige mannspersonen som sitter i stolen antas å være Lord Combermere selv, eller rettere sagt, spøkelset av han. Lord Combermere var nemlig død og i ferd med å bli gravlagt i det øyeblikket bildet ble tatt.

Bildet hadde en eksponering på en time. Noen har forsøkt å forklare den gjennomsiktige mannen i bildet ved at noen kunne ha kommet inn i utsnittet og satt seg i stolen i løpet av den tiden kameraet gikk. Men alle medlemmene av husholdet hevdet at de var i begravelsen da bildet ble tatt.

Familielegen som gikk igjen

Robert Boursnell (England, 1832-1909) hevdet at de første "spøkelsene" dukket opp på bildene hans allerede i 1853. Han ville imidlertid ikke godta at dette var noe overnaturlig og mente lenge at det bare var utstyret han benyttet som var skittent. Omsider forsvant åndene fra bildene, men dukket opp igjen i 1886, da Boursnell ble kjent med spiritisme.

Kritikerne hevdet at bildene måtte være manipulerte, ettersom de samme åndene var avbildet på flere bilder. Tilhengerne var imidlertid helt overbevist om at bildene var ekte, og Boursnell ble i 1903 tildelt en skriftlig attest og en pengepung full av gull.

I 1908 ble han etterforsket av the Spirit Photography Commission, og en av medlemmene bekreftet at bildene ikke kunne vært manipulert. Kommisjonen kom allikevel aldri til noen offisiell konklusjon angående bildenes ekthet.

Rammen på bildet over bærer innskriften: "Tatt av R. Boursnell i London 3. jan. 1893. Ånden er en gammel familielege som døde rundt 1880."

Ånden i kommoden

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er usikkert akkurat når dette bildet ble tatt, men det antas at det var en gang på tidlig 1900-tall, av Montague Cooper.

Cooper var en respektert fotograf på den tiden og hadde fått i oppdrag av en møbelforhandler å fotografere denne kommoden. Fotografen ble imidlertid noe overrasket over resultatet, der en gjennomsiktig hånd ser ut til å hvile på toppen av møbelet. Ingen konklusjoner har blitt truffet angående bildets ekthet.

Mekanikeren som snek seg inn i gruppebildet

Klikk på bildet for å forstørre.

Bildet over ble tatt i 1919, og først publisert av Sir Victor Goddard i 1975. De uniformerte mennene på bildet var Goddards R.A.F-skvadron som tjenestegjorde i første verdenskrig.

Bak hodet til en av mennene i bakerste rad, kan man tydelig skimte et mannsansikt. Det sies at dette er ansiktet til Freddy Jackson, en flymekaniker som døde ved et uhell to dager tidligere. Begravelsen fant sted samme dag som bildet ble fotografert.

Ansiktene i bølgene

Klikk på bildet for å forstørre.

De to matrosene James Courtney og Michael Meehan ble ved et tragisk uhell drept under arbeid om bord på skipet S.S. Watertown i 1924. Mennene ble begravet til havs, noe som var den tidens tradisjon.

Men historien endte ikke med det. Allerede dagen etter begravelsen, kunne noen av matrosene fortelle at de hadde sett de avdødes ansikter i bølgene utenfor skipet. Ansiktene ble så sett igjen flere ganger senere, helt til kapteinen på skipet, Keith Tracy, fikk nok.

Han gikk til anskaffelse av et kamera, tok seks bilder av ansiktene, og låste kameraet og filmen i skipets safe. Da filmen så ble fremkalt, viste fem av bildene bare bølger, mens ansiktene var synlige i det sjette.

Negativet ble sjekket for forfalskning, men ingen tegn til manipulering kunne finnes. Ansiktene ble aldri sett igjen, etter at skipet byttet besetning.

Barnet på graven

Klikk på bildet for å forstørre.

Da australske Mrs. Andrews tok med seg kameraet til et besøk på graven til sin døde tenåringsdatter en gang i 1946, var det ikke selve graven som skulle vekke mest oppmerksomhet i bildene. Da de var ferdig fremkalt, viste det seg nemlig at en skikkelse av et lite barn hadde sneket seg med i et av bildene.

Kvinnen insisterte på at det ikke var noen barn til stede da bildet ble tatt, og hun var også helt sikker på at hun ikke visste hvem dette barnet var. Barnet ser imidlertid ut til å være fullt klar over at det blir fotografert, der hun eller han sitter og stirrer rett inn i kameraet. Bildet har aldri blitt avslørt som falskt eller bekreftet som ekte.

Moren som aldri forlot baksetet

Bildet over ble til i 1959, utenfor en kirkegård. Fotografen, Mabel Chinnery, hadde besøkt sin mors gravstein, og tatt med kameraet for å ta noen bilder av den. Med kameraet tok hun også et bilde av sin mann, der han satt alene i bilen og ventet.

Men da bildet var fremkalt så paret til sin overraskelse at mannen slett ikke var alene i bilen. I baksetet satt det nemlig en brillekledd skikkelse, som Mabel øyeblikkelig gjenkjente som sin mor. Og ikke bare det, men hun satt også på det som hadde vært hennes faste plass i bilen mens hun levde

En ekspert undersøkte bildet for en britisk avis, og konkluderte, med sitt gode navn og rykte på spill, at bildet av skikkelsen ikke kunne være verken en refleksjon eller en dobbelteksponering.

Munken ved alteret

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette bildet ble tatt i 1963 i Newby Church i England, av pastor K.F.Lord. Lord hevder at den mystiske gjennomsiktige munken ikke var der da han tok bildet og at den først dukket opp da det var fremkalt. Etter nøye gjennomgang av bildet har det blitt slått fast at figuren, om den er ekte, må være 2,7 meter høy.

Bildet har vært gjenstand for kontroverser fordi det rett og slett er for bra. Allikevel har flere eksperter, blant annet i forbindelse med et program på BBC, slått fast at det ikke kan være en dobbelteksponering.

Spøkelset i tulipantrappen

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette berømte bildet ble tatt av pastor Ralph Hardy i 1966. Det var den elegante trappen, kjent som tulipantrappen og lokalisert i National Maritime Museum i England, som var motivet. Da bildet ble fremkalt, viste det seg imidlertid at en uidentifisert skikkelse også hadde sneket seg med på filmen. Skikkelsen klatrer med mye møye opp trappen, i det den holder godt tak i rekkverket med begge hender. Eksperter, blant annet fra Kodak, konkluderte med at bildet ikke har blitt manipulert.

Huset er kjent for sine mange overnaturlige hendelser, og det rapporteres selv i dag om syn av skikkelser som går gjennom vegger, lyden av uforklarlige fotskritt og turister som blir kløpet av usynlige fingre.

Den berømte brune damen

Klikk på bildet for å forstørre.

Men det aller mest berømte spøkelsesbildet noensinne er trolig dette, som bare går under navnet The Brown Lady - den brune damen.

"Spøkelset" i bildet er antatt å være britiske Lady Dorothy Townshend, og tatt av fotografen Captain Provand og hans assistent Indre Shira. Kvinnen døde offisielt i 1726, men ryktene begynte snart å gå om at begravelsen var iscenesatt og at hun egentlig ikke var død i det hele tatt.

Mannen hennes, Charles Townshend, hadde mistenkt henne for å være utro, og mange trodde at han hadde stengt sin kone inne i en ubebodd del av huset, der hun hadde forblitt frem til sin død flere år senere.

På 1800-tallet begynte folk å se en kvinne vandre rundt i huset. Hun ble sett av en rekke mennesker på en rekke steder, blant dem kong George lV, som så henne ved sengekanten. Kvinnen var alltid sett iført en brun kjole, derav navnet The Brown Lady.

Bildet ble ifølge historien til i 1936, da to fotografer fra magasinet Country Life kom for å ta bilder av huset, som har navnet Raynham Hall, til en reportasje. Det var assistenten som først så det han kalte en "overjordisk tilslørt form" i trappen, og ropte: "Kjapt, kjapt, det er noe." Da bildene var ferdig fremkalt så de for første gang spøkelset av den brune kvinnen festet på film.

Det har vært mange spekulasjoner rundt bildets ekthet. Noen mener det helt klart er en forfalskning, og at det bare er en dobbelteksponering. Andre mener at bildet er ekte og ser på det som et endelig bevis på at spøkelser virkelig eksisterer.

Portrett med spøkelse

Klikk på bildet for å forstørre.

Den brune damen er kanskje det mest berømte spøkelsesbildet, men den mest berømte spøkelsesfotografen er uten tvil William H. Mumler. Mumler ble på 1800-tallet berømt for sine portretter, der det titt og ofte dukket opp spøkelsene av de portrettertes avdøde nærmeste.

Her kan du se Mumlers mest berømte bilde, et portrett av Mary Todd Lincoln og spøkelset av hennes mann, Abraham Lincoln. Les mer om Mumler i artikkelen Manipulasjon eller magi?

Denne saken er hentet fra fotonettstedet Fotopia.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.