*Nettavisen* Nyheter.

Se tidenes beste reklame

Apples introduksjonskampanje for Mac fra 1984 er kåret til den beste reklamekampanjen de siste 50 årene.

20.06.08 11:02

Kåringen er foretatt i forbindelse med 50 års jubileet til verdens reklameorganisasjon, World Federation of Advertisers (WFA).

WFA organiserer reklameindustrien verden over og har i forbindelse med sitt jubileum laget en "Hall of Fame", hvor de inkluderer de beste reklamekampanjene i løpet av de årene WFA har eksistert.

Vinneren ble Apples introduksjonskampanje for Mac fra 1984, kalt "1984", med inspirasjon fra George Orwells bok og filmen med samme navn. Bak vinnerkampanjen sto TBWA\Chiat\Day, Los Angeles med ikke ukjente Ridley Scott som regissør, som da hadde levert mesterverket "Blade Runner".

Apple-filmen ser du her

Også den ikke ukjente "Think Small"-kampanjen for Volkswagen ble kåret til en av de aller beste de siste 50 årene, sammen med BBDO Dusseldorfs kampanje for Audi vant den beste kampanje-prisen. London-byrået Bartle Boogle Hegarty vant prisen "Best Saga" for sin føljetong med Levis.

Se Audi-filmen her

Se Volkswagens annonse her

Prosjektet er unikt fordi det omfatter et så langt tidsaspekt som 50 år. Vanlige reklamekonkurranser omfatter kun ett enkelt år.

Reklamebyråer verden over sendte inn kreativt arbeid som de mener er noe av det beste de har laget innen fire kategorier:

Golden jubilee: Den beste enkeltreklamen eller kampanjen i løpet av de siste 50 årene.

Best Saga: Kampanjer som har gått i mer enn fem år siste 15 år.

Best Campaign: Gjentatte visninger over de siste 15 årene.

Best Socially responsible advertisement.

I går ble vinneren hedret i forbindelse med WFAs festmiddag i Brussel. Organisasjonens "Hall of Fame" er tilgjengelig online på denne adressen:

Hall of Fame

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.