Gå til sidens hovedinnhold

Seilbåt sank i Oslo

Den nybakte båteieren hadde glemt å stenge en ventil i skroget da han la til ved kai i Frognerkilen. Det ble en dyr affære.

- Det begynner å ta seg opp nå med 80 oppdrag på fire uker, skipper Bjørn Næss på redningsskøyta «Stormbull», stadig på tokt i Oslofjorden. Men ikke alle oppdrag er helt i leia for det Redningsselskapets folk vanligvis driver med. Nylig ble «Stormbull» tilkalt for å heve en seilbåt for en ulykkelig eier.

Båteieren hadde nemlig glemt å stenge en ventil.

Fem meter under vann
- Det er viktig å huske å stenge ventiler på skroggjennomføringene når man forlater båten i havn, påpeker Næss. Mandag fikk han og mannskapet telefon fra den uheldige eieren. Båten hans lå til kai i en småbåthavn i Oslo, fem meter under vann. Baugen var en halv meter under vann, den hang fast i fortøyningene, forklarer Næss.

Heving av båter er ikke det redningsskøyta driver mest med. I dette tilfellet måtte de kjøpe heveballonger som ble festet under båten under dykking.

Redningsselskapet måtte fakturere 37.000 kroner for oppdraget som tok sju timer. Medlemsskap dekker nemlig ikke heving av båt.

Mye å gjøre
Bjørn Næss forteller at det er mye å gjøre fra tidlig morgen til sein kveld når de er ute på oppdrag. «Stormbull» farter rundt i Oslofjorden og Drammensfjorden og er en av 24 redningsskøyter som Redningsselskapet opererer rundt kysten.

- Akkurat nå er vi på vei for å hjelpe en fiskebåt som har fått trålen i propellen utenfor Holmestrand, sier han på telefon til Nettavisen.

Et vanlig problem for fritidsbåteiere er at de får tauvverk og ankere i propellen, enten egne eller naboens når de ligger tett i uthavner.

- Vi som er mannskap om bord på redningsskøytene må være både brannmenn, politi, ambulansefolk, vaktmestere og håndverkere. Men vi får også spørsmål om ting som ligger langt utenfor vårt område, som om vi kan stake opp toaletter på båter eller reparere utstyr. Mange tror at medlemsskapet omfatter alt mulig rart, men da må vi si nei.

Frykter høy fart
Fritidsbåter med kraftige motorer og høy fart er noe av det redningsskøyteskipperen frykter vil skape alvorlige ulykker i sommer.

- Når det går i over 40 knop skal du være veldig fokusert som båtfører. Da er det lett å kjøre på staker, holmer og skjær. Vi har hatt noen høyhastighetsulykker med Småskjær-ulykken som den mest kjente. Oppfordringen er rett og slett at folk ikke kjører så fort - selv om de kan. Selv synes jeg 40 knop godt kunne være makshastighet, men det er min personlige mening, sier Næss.

Reklame

Tilbud: Nå får du 15 GB til kun 299 kroner i måneden