RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Seks sunne snacks

(Foto: Thinkstock)
Dette er maten du kan spise uten å tenke på mengden.

(SIDE2): Ernæringsfysiolog Dawn Jackson Blatner fra Chicago har plukket ut et knippe sunne snacksvarianter der du ikke trenger å tenke på hvor mye du spiser. Det er mange grønnsakvarianter, men også popcorn er med på listen!

LES MER HELSE HER

- Når alt kommer til alt så er grønnsaker den mest kalorifattige matgruppen. Så dette er matvarene du kan spise med god samvittighet, sier hun til magasinet Shape .

LES OGSÅ: Her skjuler kaloriene seg

Her er ernæringsfysiologens liste:

Hjemmelaget sylteagurk
Tynne skiver av agurk. Ha på riseddik. Agurk har kun 16 kalorier per kopp og eddiken tilfører kun en kalori per spiseskje, men masse smak!
- Denne lavkalorisnacksen bør være en av byggesteinene i ditt sunne kosthold.

Les også: Smak deg slankere

Popcorn
- Fordi popcorn for det meste er luft så kan du spise mye for få kalorier, sier Blatner. Omtrent 3 desiliter popcorn gir deg kun 100 kalorier. Du får i tillegg i deg 4 gram fiber.

Squash med sitron og paprika
- Skjær squash i meget tynne skiver slik at sitronen kan gjennomsyre skivene. Stek sammen med paprika og nyt den kalorifattige snacksen som kun gir 19 kalorier per. desiliter.

LES OGSÅ: Legenes råd mot kreft

Artisjokker
Blatner foreslår å rense og tørke artisjokkene for å minimere natriuminnholdet. Men så er det bare å lange innpå. Artisjokker har et ekstremt høyt innhold av antioksidanter.
- Du får ikke bare 16 kalorier per. desiliter, men også antiaging og immunstyrkende antioksidanter på kjøpet. Dette er ungdomskilden på boks.

Les også: Maten uten E-stoffer

Hjemmelaget chips
Sett ovnen på 180 grader. Vask to bunter med grønnkål og fjern stilkene. Riv kålen i mindre biter og legg utover en stekeplate på bakepapir. Hell 2 spiseskjeer olivenolje over og stek i ovnen til kantene har fått et gyllent preg. (Omtrent 10 minutter)

- Denne chipsvarianten gir deg kun 34 kalorier per desiliter.

Les også: Den nye nordiske dietten

Fingermat av grønnsaker
- Grønnsaker er for det meste vann - nesten 90 prosent. Du vil altså føle deg mett lenge før du klarer å overdrive inntaket. De beste grønnsakene du kan bruke som fingermat er selleri, gulrøtter, tomater, brokkoli og sukkererter. Legg grønnsakene i en pose og spis dem når du er på farta.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere