Selger Eldrebølgen til utlandet

Eldrebølgen var en suksess på norske TV-skjermer. Nå er serien solgt til Italia, og Dinamo håper på napp i andre land også.

20.06.08 11:02

Norske TV-seere benket seg i hundre tusentall for å få med seg Eldrebølgen på NRK i fjor. Det Dinamo-sendte konseptet var NRKs svar på realitybølgen som har rammet landet vårt de siste par årene.

Nå har også italienerne fått smaken på konseptet. I september ble de første episodene av programmet "Super Senior" sendt på TV.

- Det er kjempegøy å se den italienske utgaven. De har virkelig tatt de viktigste poengene, sier Vidar Nordli-Mathisen i Dinamo Story.

Nordli-Mathisen har utviklet konseptet og de første par episodene har lokket flere millioner italienere til TV-skjermen og serien skal ha fått rosende kritikker. Italienerne har kjøpt det norske TV-formatet Eldrebølgen, som Dinamo Story har utviklet konseptet for, og produsert sammen med NRK

Tomas Backström, daglig leder og produsent i Dinamo Story, vil overfor Propaganda ikke avsløre prisen de har tatt.

- Eldrebølgen ruller på. Det finnes ingen prislister for slike salg, men prisen er konfidensiell.

Ifølge Backström er det idéen som er solgt og ikke hele produksjonen.

Dinamo-sjef Jan Økern nevner at andre land også er interessert i Eldebølgen, men foreløpig er det kun Italia som har kjøpt serien. Story er i gang med andre TV-serier også. Propaganda har tidligere omtalt en situasjonskomedie med Nils Vogt og Sven Nordin. I tillegg er de i gang med en TV-serie fra Svalbard i 13 episoder.

- Den har internasjonalt potensial, sier Jan Økern.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.