Selger mer reklame

Reklamemarkedet er i vekst. De ni første månedene i 2003 var det en oppgang på 14 prosent, sammenliknet med i fjor.

20.06.08 11:02

Veksten er ifølge ACNielsens Reklamestatistikk størst i dagspressen og innenfor utendørsreklame.

88 aviser i undersøkelsen har solgt reklameplass for 4,9 milliarder brutto. I forhold til i fjor er det en vekst på 18 prosent. Markedet for utendørsreklame har økt med hele 39 prosent.

Også TV-kanalenes reklameinntekter øker. TV 2, TVN, TV3 og ZTV har omsatt annonseplass for drøye tre milliarder kroner de første ni månedene av 2003. Det viser en veskt på ni prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.

Reklamemmsteningen i ukepressen har økte med to prosent, fagpressen syv prosent og radioreklame femten prosent. Totalt er det solgt reklame for drøye ti milliarder kroner de ni første månedene.

Tallene er basert på brutto priser, og tar ikke hensyn til eventuelle rabatter og andre trekk. Enkelte kategorier er endret, noe som gjør at tallene ikke er direkte sammenlignbare, men tendensen til vekst er tydelig, skriver Kampanje.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.