En statsadvokat i Arizona sier det ikke er grunnlag for å holde Uber ansvarlig for at en selvkjørende bil kjørte på en kvinne slik at hun døde i 2018.
Bilen, en Volvo XC90, ble testet i Tempe da ulykken skjedde i mars i fjor. Hendelsen fant sted etter mørkets frambrudd, og kvinnen var på vei over en flerfelts vei mens hun trillet en sykkel da hun be påkjørt og døde. I ettertid viste det seg at bilen slet med å identifisere henne som en fotgjenger

Selvkjørende bil kjørte på og drepte fotgjenger: - Ikke bilens feil
Statsadvokaten sender derimot den delen av saken som dreier seg om bilføreren, tilbake til politiet i tettstedet Tempe for videre etterforskning, skriver Reuters.
- Så kvinnen, men ignorerte henne
The Information meldte i fjor at Uber skal ha konkludert med at årsaken til ulykken ganske enkelt var at bilen skal ha registrert kvinnen som krysset veien, men at systemene skal ha ignorert henne.
En selvkjørende bil har svært gode systemer for å gjenkjenne alt som foregår rundt, men må hele tiden vurdere hva som er viktig informasjon og hva som skal ignoreres. For eksempel er personer på fortauet ikke en trussel, ei heller biler som står parkert langs veien - mens en en person som krysser veien definitivt er viktig.
- Det har ingen betydning hvor gode øynene dine er, hvis ikke hjernen vet hva den ser på eller hvordan en skal reagere, kommenterer TechCruch.
Mener sjåføren må følge med
Ifølge en foreløpig rapport fra National Transport Safety Board (NTSB) fra i fjor het det at selvkjøringssystemet «er avhengig av en oppmerksom operatør som kan ta grep hvis systemet mislykkes i å opptre slik det skal under testing».
I fjor sa politiet at sjåføren så på TV på telefonen like før ulykken. Hun begynte å bremse først etter at kollisjonen fant sted, og en video fra inne i bilen viser at hun så ned flere ganger før kollisjonen.