RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Selvsagt valgte hun retro

Sist oppdatert:
Fam Irvoll har plukket ut sine favorittbriller. Se bilder fra photoshooten her.

OSLO (SIDE2): Den norske designeren Fam Irvoll, har slått seg sammen med brillekjeden Specsavers. Den fargerike designeren har plukket ut sine fem favorittbriller - og blir i tillegg designer for brillekjeden.

SE BILDEKARUSELL FRA PHOTOSHOOTEN NEDERST I SAKEN!

Fam har fått mye oppmerksomhet for sine kleskolleksjoner, og hun har høstet gode kritikker fra nasjonal og internasjonal presse. Nå beveger hun seg over til brillesegmentet, og det er ikke helt tilfeldig. Fam satt nemlig i juryen da Specsavers i fjor kåret Årets Brillemodell, og hun avslørte da overfor side2 at hun har 60 par briller.

- Jeg tenkte at det faktisk var ganske gøy å designe briller, og det kommer jo ikke nå, men kanskje en gang i fremtiden. Nå først har jeg fått lov til å velge ut de jeg synes er de fem beste brillemodellene. Og så skal jeg designe og lage brilleboksen da, sier Fam. Irvoll da Side2 møter henne under en fotoshoot med fotograf Colin Eick, på Sandaker i Oslo.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Kjendisfavoritt
Fam, som skal ha kjendiser som Rihanna og Beyonce på kundelisten, er kjent for sin morsomme og fargesprakende design. Hun har en tendens til tilføre sine kreasjoner en 3D-effekt, og da hun i februar viste sin høst- og vinterkolleksjon for 2010/2011 ga Side2 den fargerike designeren terningkast fem.

- Det blir kaker, cupcakes og fargerik. Typisk Fam. Irvoll design, sier designeren når hun forklarer hvordan hun ser for seg brilleetuiet, som hun ennå ikke har designet ferdig.

Retrofavoritt
Specsavers har i forbindelse med lanseringen av den nye nordiske brillekolleksjonen, «Inspired Collection», bedt personer med motebakgrunn å velge sine favorittbriller, samt designe brilleetui og pussekluter.

Brillene Fam har valgt som sine favoritter er, ikke overraskende, retroinspirert - og hun har en klar foreming om at briller skal synes.

- Jeg har valgt ut de som ligner mest på den stilen jeg liker på briller. Det er retro 80- og 90-tallsbriller. Det er veldig kult!, utbryter Fam.

Trenden denne sesongen er at det er mindre synlige logoer, noe Fam er veldig fornøyd med.

- Jeg liker jo at det ikke er så flashy merke, bling, bling greier på siden. Jeg synes briller ofte er veldig kjedelige, de er bare sånn firkantede. Nå har de fått noen som ser veldig kule ut. Jeg har valgt ut tre som er for den yngre garder, to som passer best til de litt eldre, opplyser Fam.

Hva er din absolutte favoritt blant de fem?

- Det er disse brune, som er ganske tunge og i retrostil. De er veldig kule, og de ville jeg hatt selv også, sier Fam og holder frem et par brune briller med tykke rammer.

Briller med bjørneansikt
Om Fam fikk designe sine egne briller, er hun usikker på hvor bra de ville ha solgt.

- Jeg tror ikke jeg hadde hatt så mange kunder om jeg hadde laget briller som jeg egentlig ville hatt. Da hadde det kanskje vært meg, og et par til som hadde gått med de. Men man kan jo leke med formen på brillene, og fargene. Jeg er veldig glad i tykke rammer, så de skikkelig syns. Har du briller så har du briller. Man trenger ikke å ha slike som ikke synes. Om jeg hadde fått valgt selv vill jeg hatt briller med rosa prikker, og sløyfer. Eller nei, jeg ville laget sånne bjørnebriller, med bjørneansikt. Men jaja, det vil vel egentlig ingen ha, reflekterer Fam. og ler.

Det er anda usikkert om Fam vil designe briller for Specsavers i fremtiden, men om sjansen byr seg er hun forberedte på å tone ned, sitt ellers så kreative uttrykk.

- Om jeg skal designe briller i fremtiden, så må jeg jo holde meg innenfor det som Specsavers er selvfølgelig. Men jeg må jo ha noen frie tøyler, hvis ikke er det jo ikke noe poeng å hente inn en designer. Specsavers er jo kommers, og brillene skal jo gå ut til folket. Så jeg må holde meg innenfor det selvfølgelig, forklarer Fam.

- Jeg er veldig lite kommersiell
Men selv om brillekjeden er kommersiell, er ikke Fam redd for at hennes unike stil og design skal la seg blir påvirke av dette.

- Jeg er veldig lite kommersiell selv egentlig. Det er jo ikke som om det konkurrerer med min greie, så jeg synes ikke det gjør noen ting. Det er masse å lære av det, for det er masse som jeg ikke har vært bort i før. Så det er bare positivt det her, sier Fam, og forteller videre om et annet designsamarbeid hun arbeider med.

- Jeg skal lage noen ting for Art & Crafts. Vi har holdt på ganske lenge med det her nå, og resultatet blir noe veldig, veldig Famsk i Arts & Crafts ånd. Kolleksjonen lanseres til sommeren, forklarer Fam.

Og i fremtiden kan det hende kan det hende vi får se Fam i samarbeid mer flere kommersielle kjeder.

- Det kommer flere ting etter hvert regner jeg med, for det er en arbeidsform jeg liker. Det handler ikke så mye om penger, men å lære av de som har vært i bransjen lenge, sier Fam.

SE BILDENE FRA PHOTOSHOOTEN HER:(saken fortsetter under bildekarusellen)

3176

- Spennende dame
Kommunikasjonssjef Ingvild Kilander i Specsavers er fornøyd med at brillekjeden har fått Fam Irvoll med seg på laget. Og hun gleder seg både til å se Fams tolkning av brilleetuiet, og bildene av Fams fem brillefavoritter.

- Fam er en spennende dame, og så bruker hun jo briller selv. Hun står for noe helt annet enn det Specsavers er, og hun gi et ekstra piff. Vi ville knytte til oss en designer, og det var naturlig å velge Fam. Hun lager design som det blir blest av, og så ville vi støtte norsk design, forteller hun Side2 etter Fams fotoshoot.

- Vil vise at vi har design
Bildene av den norske designeren vil bli markedsført i Specsavers butikkene, i et forsøk på å ta markedsandeler fra det litt mer yngre segmentet.

- Vi blir kanskje sett p som litt trauste, men vi vil vise at vi har design. Dette er en nordisk kolleksjon. Norden er langt fremme i forhold til England når det kommer til design, avslutter Kilander.

Fam vil også sitte i juryen, da Specsavers kårer Årets Brillemdodell for 2010. Første del av «Inspired Collection»-serien, på 30 modeller, blir å finne i butikken fra 30. april.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

SE DE OFFISIELLE BILDENE HER:

3178 (Alle foto: Colin Eick)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere